De eerste reis van Crusj is afgelopen woensdag van start gegaan. We hadden alles tot in de puntjes geregeld, georganiseerd en voorbereid. Maar hoeveel je ook doet, elk product heeft factoren die je niet in de hand hebt. Bij ons: het weer.

In 50 jaar heeft het niet zoveel geregend als nu. Voor een strandvakantie met alleen activiteiten die zich buiten afspelen is dit natuurlijk dramatisch.

We hadden er van tevoren te weinig over nagedacht dat het zo veel zou kunnen regenen. Dit had tot gevolg dat we geen noodplan klaar hadden liggen. Gelukkig is het met wat improvisatie en creatieve oplossingen helemaal goed gekomen en is de vakantie niet in het water gevallen. Maar het heeft ons wel heel veel stress gekost.

De belangrijkste les die ik hieruit heb getrokken is dan ook dat hoe onwaarschijnlijk iets ook is, je echt met alle mogelijke factoren rekening moet houden.

Ingeslapen

Helaas is dit nog niet doorgedrongen tot het gros van de Griekse toeristische sector, een van de pijlers van de Griekse economie. De professionele reissector is totaal verouderd en ingeslapen.

Het enige wat ze gewend zijn te doen is de toerist van het vliegveld naar het hotel te brengen en het excursie programma is de afgelopen 30 jaaronveranderd gebleven en eindeloos door gekopieerd. Alles wat je anders wil doen is vrijwel onmogelijk.

Trots

De professionele reissector heeft dan ook op dit soort onverwachte weersomstandigheden geen enkel antwoord. De creatieve oplossingen kwamen dan ook niet van hun kant maar juist uit een geheel andere hoek: de gewone Griek.

Trots als ze zijn op hun eiland hebben ze samen met ons fantastische oplossingen bedacht om zodoende de vakantie van onze klanten tot een groot succes te maken.

Met hetzelfde sentiment als de meeste Nederlanders vertrok ik naar Griekenland, maar als je vervolgens met dit soort mensen in contact komt begin je toch weer te geloven dat het wel goed moet komen met de Griekse economie.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en happzy, de onafhankelijk selectie van restaurants in 165 Europese steden (live in juni 2011).