Snel naar de top met SecondLife

De hype met SecondLife en The Sims is al een hele tijd voorbij. Toch blijf ik me verbazen over het doodsimpele concept. Afgezien van de technische kant: waarom hunkeren mensen toch naar een tweede leven?

Ons leven van tegenwoordig is druk, stressvol en vaak ook een beetje chaotisch. De ervaring leert dat mensen hierdoor slechter gaan presteren en dat noemen we vervolgens weer ‘prestatiestress’.

Gaan deze mensen daarna weer te weinig doen dan noemen we dit weer ‘inhibitiestress’. De symptomen zijn ongeveer hetzelfde. Eigenlijk komt het erop neer dat je in beide gevallen slecht presteert, tegen een burnout aan zit en geen balans hebt in je werken en leven.

De game-industrie begrijpt die moeilijkheid. Neem bijvoorbeeld SecondLife of The Sims. Hoe kan het dat het bepalen van het leven van een fictieve persoonlijkheid een rol speelt in het leven van een mens? Wordt dit bepaald door een van de vele stressvormen of is het een verlangen dat altijd al in mensen gespeeld heeft?

Leider

De meesten van ons willen leider zijn. Niet zozeer omdat we willen leiden, maar omdat we het aanzien van een leider willen genieten. We willen controle, status en we willen allemaal iets bereiken. Hoe simpel of ingewikkeld hetgeen dat men wil bereiken is, is van ondergeschikt belang. Er moet een vooruitgang zijn, een doel en een weg er naartoe.

Er is een antwoord vanuit de markt dat antwoord geeft aan alle behoeften die je in het werkelijke leven niet kunt vervullen. Nogmaals: de game-industrie begrijpt de wensen en heeft deze omgezet in games die voldoen aan de eisen van de moderne mens. Een toevluchtsoord waarin men kan doen en laten wat hij of zij wil.

Ondernemen

Een gelijke lijn trekken met ondernemen is misschien makkelijker dan het lijkt. Doordat men al genoeg te doen heeft op een dag, is het belangrijk om stil te staan bij het ‘gemak’ en het ‘geluk’.

Het gemak ergens van, kan twee verschillende betekenissen hebben: wat je doet is niet bepaald een prestatie, maar kan ook fijn zijn omdat het lekker snel gaat. De prestatie is snel, maar niet hoogstaand.

Het ontwikkelen van een concept dat zowel hoogstaand als snel is, is het uiteindelijke doel van de ondernemer. En met snel bedoel ik niet ‘snel miljonair worden’, want dat is misschien wel een wens waarvan we niet eens écht willen dat hij uitkomt. Het gaat om het neerzetten van een prestatie.

Goud

Het game-principe is letterlijk goud waard: presteren, hoge ROI, gemak, snelheid en nul komma nul risico. Er wordt tegemoet gekomen aan de eisen van de drive van een mens. Ik wil niet zeggen dat een situatie als dat ook daadwerkelijk geluk brengt, maar virtueel geluk is met een beetje inleving al heel veel.

We willen iets bereiken, en snel ook, want we hebben het al druk genoeg. En er is voor ons maar één manier om binnen drie kwartier een dikke auto voor de deur te hebben. Ja, je snapt hem al: een tweede, virtueel leven!

Edwin Dijk is eigenaar van TimeTick Urenregistratie Software en Sitix IT Innovations. Volgen via Twitter? Dat kan via @SitixTweets.

NUwerk

Tip de redactie