Hoe bied je online service aan?

Service is hetgeen dat ervoor zorgt dat klanten terugkomen. In een winkel kan een klant service gemakkelijk proeven, maar hoe zorg je ervoor dat klanten dit online ook kunnen?

Stel je runt een koffiezaak. Naast jouw koffiezaak begint een andere ondernemer een identiek bedrijf dat exact dezelfde koffie verkoopt tegen precies dezelfde prijs. Hoe ga je er nu voor zorgen dat jouw klanten bij jouw onderneming blijven? Een prijzenoorlog heeft geen nut, omdat je jouw koffie al voor een prikkie verkocht. Wat te doen?

Het antwoord is natuurlijk service bieden. Zorg ervoor dat jouw klanten een prettigere "koffie ervaring" genieten dan bij de concurrent. Jouw zaak wordt dus net iets schoner dan het bedrijf naast je, je biedt een lekkerder koekje aan bij je koffie en je staat klanten net iets beter te woord. De oplossing klinkt heel simpel, maar wat als je nu een webwinkel runt?

Informatie

Online kan service bieden behoorlijk moeilijk zijn, omdat een klant de service minder kan "ervaren" dan in een non-virtuele onderneming. Het is dus lastig om te zorgen dat een klant jouw onderneming verkiest boven een andere partij. Toch zijn er uitkomsten die jouw online onderneming kunnen helpen.

De basis van online service bieden, zit hem in de informatievoorziening. Geef genoeg informatie, zodat de bezoeker precies weet wat hij kan verwachten als hij een aankoop doet of een offerte aanvraagt.

Leg het koop- of aanvraagproces uit en doe dit zo kort mogelijk. Op deze manier heeft jouw bezoeker meer het gevoel dat hij wordt geholpen bij het bestellen van een product of dienst dan bij de concurrent.

Dichter

In het verlengde van informatievoorziening ligt uiteraard het bieden van hulp. Een goed ontworpen contactformulier en een nauwkeurig geplaatst telefoonnummer helpen jouw klant bij het stellen van een vraag. Ook op deze manier voelt de klant dat jouw onderneming dichter bij de klant staat.

Een klant hoeft het formulier of het telefoonnummer geeneens te gebruiken, zolang de klant maar weet dat hij de mogelijkheid heeft om hulp vragen, mocht hij het nodig hebben.

Extraatjes

Dit is een vorm van service die huidige websites vooral toepassen. De kreten "Gratis verzending" of "Vandaag besteld, morgen in huis!" hoor ik dan ook vaak voorbij komen. Naar mijn mening is het tegenwoordig meer noodzakelijk om goedkope verzending en snelle levering te bieden dan dat het onder service valt.

Een kortingsbon bij de bestelling voegen en dat laatste mailtje dat vraagt of alles goed is aangekomen zijn naar mijn mening wel goede voorbeelden van extra service bieden. Service voor de portemonnee.

Moeite

Hoewel service bieden iets meer moeite kost dan lukraak je producten aanbieden, heeft het op de lange termijn zeker voordeel.Het zorgt ervoor dat jouw onderneming net iets uitspringt boven de rest en dit levert tevreden klanten op die keer op keer zullen terugkomen.

Kortom, bied service aan je klanten en je doet je portemonnee ook een dienst!

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

Tip de redactie