AMSTERDAM - Het Chinese Lenovo wordt in het derde kwartaal van dit jaar wereldwijd de derde computermaker van de wereld, onder meer dankzij de vraag naar tablets. Dat zegt de Nederlandse vice-president van Lenovo, Milko van Duijl, in gesprek met NUzakelijk.

Lenovo is naar eigen zeggen al de snelst groeiende pc-maker van de wereld. “De afgelopen vijf kwartalen zijn we ononderbroken gegroeid”, aldus Van Duijl. Momenteel kent het bedrijf een marktaandeel van tien procent, ongeveer even groot als het Japanse Toshiba. 

De grote concurrenten Dell, HP en Acer verliezen daarnaast terrein aan de Chinese ‘uitdager’. “Ik verwacht dat we in het kwartaal dat in juli begint de derde pc-maker van de wereld zullen zijn.”

IBM

Van Duijl is in de achtkoppige raad van bestuur verantwoordelijk voor de ‘volwassen markten’, waaronder Europa en de VS. Die gebieden zijn goed voor ruim een derde van de omzet van Lenovo (het afgelopen kwartaal 5,6 miljard dollar).  

Hij belandde bij Lenovo toen het bedrijf in 2004 de personal computer-divisie van IBM overnam, waar Van Duijl destijds werkte. Samen met 7 collega-bestuurders (4 Chinezen en 3 Amerikanen) geeft hij leiding aan 26.000 werknemers.

Hij kon na de overname van de IBM-divisie gewoon in zijn strategisch gelegen woonplaats Parijs blijven wonen. “‘s Ochtends overleg ik met Azië, en ‘s middags praat ik met mijn collega’s in de VS”, vertelt Van Duijl in een Amsterdams café.

Luidruchtig

Hoewel de zakelijke markt dankzij de van IBM overgenomen Thinkpad-lijn belangrijk blijft, gaat Lenovo de komende maanden “agressief knallen” om het bedrijf ook bij consumenten op het netvlies te krijgen. Van Duijl: “We gaan vrij luidruchtig adverteren met billboards, tv-reclames, bladen, noem maar op.”

In China heeft Lenovo inmiddels ruim 10.000 winkels. In het westen wordt de consument de komende tijd vooral opgezocht in winkels als Best Buy en Media Markt. “De consumentenmarkt is minder winstgevend, maar de aantallen zijn aantrekkelijk”, verklaart de Nederlander de nieuwe strategie van zijn bedrijf.

De komst van Lenovo-tablets dit jaar zal de verkoop van notebooks en pc’s niet al te veel aantasten, verwacht Van Duijl. “Er komt vooral meer omzet bij.”