AMSTERDAM - Pepsi heeft deze week de lancering van een drankautomaat aangekondigd, die het voor gebruikers mogelijk maakt om hun vrienden een colaatje cadeau te doen. De colaproducent noemt de automaat de 'Social Vending Machine'.

De consument kan op een aanraakscherm de naam en het mobiele nummer invoeren en vervolgens een tekst- of videoboodschap, opgenomen via de camera van de automaat, versturen. De Pepsi-automaat voegt een code aan de boodschap toe, waarmee de ontvanger het colaatje kan opeisen bij een willekeurige machine van hetzelfde type.

Mikel Durham, Chief Innovation Officer bij PepsiCo Foodservice, geeft in een persverklaring aan dat zijn bedrijf graag 'innovatieve technologie' inzet om diens merken deel te laten uitmaken van  het vriendennetwerk van elke consument. Ook zou het de consument 'mondiger maken'.

Random Acts of Refreshment

"Deze machine verandert ook de nogal statische, transactiegerichte ervaring die huidige automaten aan consumenten bieden. De 'Social Vending Machine is leuker en spannender, waardoor mensen er keer op keer gebruik van willen maken."

Gebruikers kunnen overigens ook een Pepsi aan een willekeurige vreemdeling geven, op grond van de Pepsi betitelde 'Random Acts of Refreshment'-optie. Tijdens het ontwikkelen van de machine werkte Pepsi samen met de Amerikaanse bedrijven DCI Marketing en Protagonist. Het is nog niet bekend wanneer de automaten daadwerkelijk beschikbaar komen.