Groot denken, klein blijven

Vandaag las ik op een ICT-nieuwssite dat het marktaandeel van Firefox 4 overal in de wereld hoger ligt dan het marktaandeel van Microsoft Internet Explorer 9. Het zijn vrij nietszeggende cijfers, maar als we het grotere geheel gaan bekijken kunnen we er nog wat van leren.

Nederlanders staan bekend om hun nuchterheid. Die nuchterheid is grotendeels uit zelfbehoud, want als je alles nuchter en simpel bekijkt loop je minder risico om fouten te maken. Als iets aangeboden wordt door een gerenommeerde partij dan neem je dat vaak gewoon aan. Net als je Windows Service Pack(s).

Wat ik leuk vind om te zien is dat Google Chrome een totaal marktaandeel heeft van 18 procent terwijl Firefox een totaal marktaandeel van 29 procent heeft. Als meest gebruikte browser staat natuurlijk Internet Explorer nog altijd (met 45 procent) bovenaan.

Marketing

Je vraagt je misschien af: wat is daar zo leuk aan? Als we goed gaan bekijken wat er gebeurt, ongeacht de tijdelijke voorsprong van Internet Explorer 9, is dat iedereen elkaars klanten aan het afsnoepen is. Concurrentie ten top! Maar allemaal met de marketing op een andere manier!

Waar Microsoft zijn browser bij iedereen praktisch door de strot geduwd heeft via alle versies van Windows, heeft Google een (bijna koortsachtig) grootschalige promotiecampagne opgezet om mensen te overtuigen van hun kracht. De enige die het eigenlijk vooral moet hebben van mond-tot-mondreclame is Mozilla Firefox. Nogal een verschil in marketing!

Klantenbinding

Als we gaan kijken naar de stabiliteit van de groepen gebruikers zet ik toch vraagtekens bij een aantal zaken. Hoe betrouwbaar is je marktaandeel? Mensen die eenmaal de stap hebben genomen om naar een andere browser over te stappen, doen dat gerust nog een keer.

Het blijkt helemaal niet zo heel eng te zijn dus men probeert wat uit en snuffelt wat rond. Chrome en Firefox zijn te ‘personaliseren’, maar Firefox is degene die je het meest bij laat dragen aan de gemeenschap. En daar ligt hun kracht weer.

Overstap

Natuurlijk zijn statistieken en theorieën allemaal leuk en aardig, maar wat kunnen we als ondernemers van deze giganten leren? Het punt is dat een gebruiker die overstapt ook gemakkelijk weer overstapt naar een andere browser.

De drempel wordt bij de eerste stap al zoveel lager dat je al je beloften waar moet kunnen maken wil je de klant houden. Hoe verhoudt zich dat tot onze eigen ondernemingen? Hoe hoog is de drempel om over te stappen?

Drempel

Hoe groter de onderneming, hoe lager de drempel. Persoonlijk contact is een factor die hier mist en ook in de dagelijkse gang van zaken is persoonlijk contact de belangrijkste factor. Je klanten zijn mensen en die willen ook graag zaken doen met mensen, niet met een callcenter service waarbij een lomperik de telefoon opneemt, die eigenlijk niets mag en bovenal niets kan. Een goede service is de lijm van je bedrijf.

Groot denken, klein blijven. Naar mijn idee is dat de oplossing waar we allemaal naar zouden moeten streven. De service van een gigant kan nooit op tegen het MKB. Overigens maakt het dan ook niet meer zoveel uit welke browser je gebruikt.

Edwin Dijk is eigenaar van TimeTick Urenregistratie Software en Sitix IT Innovations. Volgen via Twitter? Dat kan via @SitixTweets.

Tip de redactie