AMSTERDAM - Canadese vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappij Kiln zijn bezig te onderzoeken of ondoordachte of kwetsende berichten op Twitter te verzekeren zijn.

Volgens het Canadese CityNews zijn vertegenwoordigers van Kiln Group bezig een verzekeringsbeleid op te stellen tegen schade die opgelopen kan worden via Twitter. Aanleiding voor het beleid zijn talloze rechtszaken over berichten op Twitter in de Verenigde Staten.

Bedrijven en beroemdheden zouden zich kunnen verzekeren tegen aanklachten van anderen, wanneer iets kwetsends op Twitter wordt geplaatst. Kiln staat bekend om het afsluiten van verzekeringen met een hoog risico. Zo verzekert het onder andere buitenlandcorrespondenten, cameraploegen in oorlogsgebieden en tv-persoonlijkheden.

Laster

De verzekeringsmaatschappij sluit niet uit dat berichten op andere sociale netwerken, zoals Facebook, ook opgenomen worden in het verzekeringspakket. Doordat het gebruik van sociale netwerken explosief gestegen is, treedt niet alleen het gevaar van laster op, maar ook inbreuk op privacy en het stelen van intellectueel eigendom.

Ook worden er in de Verenigde Staten regelmatig werknemers ontslagen of aangeklaagd vanwege een verkeerde tweet over de werkgever. Het verzekeringsbeleid voor berichten op sociale netwerken zou over vijf jaar beschikbaar kunnen zijn voor individuen.