Zes tips voor pittig presenteren

Tijdens Pasen, of vlak erna, voelen veel mensen de noodzaak om iets ten goede te veranderen in hun leven. Of het nou de grote hoeveelheid chocolade is of het paasverhaal; men stuurt aan op een nieuwe start.

Een nieuwe start klinkt heftiger dan het hoeft te zijn; een kleine verandering in gedrag kan leiden tot een grote verandering in de reactie op dat gedrag. Het is wellicht een cliché, maar absoluut waar.

Graag wil ik een suggestie doen voor “kleine verandering, groot resultaat 2011”; presenteren. De vele boeken, websites en cursussen ten spijt worden er in boardrooms, vergaderruimten en collegezalen nog presentaties gegeven waarbij je zelfs na drie liter koffie nog in slaap valt. De boosdoener: oude gewoonten.

Oldschool

Vaker dan eens gingen “oldschool” docenten en andersoortige presentatoren tijdens trainingen met mij in discussie over de vorm en inhoud van een goede presentatie. Daar moet, vertelden zij mij, vooral veel inzitten; zowel in tekst als in de sheets.

Is de theorie ingewikkeld? Dan zet je die gewoon in zijn geheel op een sheet… Ik krijg er de bibbers van.

De tips

Pittig presenteren staat of valt bij “eigenaarschap”. Laat jij als presentator zien dat jij zowel de inhoud van de presentatie als jezelf onder controle hebt, dan heb je al een goede basis.

Met een personal touch maak jij de presentatie tot een memorabel succes. Daar zijn een paar quick wins te behalen, die ik graag deel:

Een betere presentatie…Begint bij jezelf. Zorg dat je rustig bent als je aan de presentatie begint. Neem de tijd om te wennen aan de ruimte waarin je de presentatie geeft. Adem een paar keer goed door, en kijk eens goed om je heen.

Vlak van tevoren binnen komen stormen of haastig door de aantekeningen bladeren gaan niet meer helpen. Het persoonlijk ontvangen van jouw publiek daarentegen wél.

Beelden…Zeggen meer dan duizend woorden. Weer zo’n heerlijk cliché. Het vullen van een presentatie met véél woorden of zelfs lappen tekst zijn een absolute dooddoener.

Jaarplan

Er bestaan zelfs presentatoren die een heel jaarplan presenteren aan de hand van vijf plaatjes. Omdat veel mensen visueel zijn ingesteld zullen ze de inhoud, mits het aangeboden beeld goed aansluit, beter onthouden.

Typ ook eens de steekwoorden die jouw presentatie omschrijven in op www.Youtube.com; er staat hier flink wat beeldmateriaal dat jij in jouw presentatie kan en mag gebruiken!

Vertel eens een verhaal

“Er was eens…”; op het moment dat je binnen een college of managementpresentatie zó begint, zit iedereen op het puntje van zijn of haar stoel.

Een metafoor kan veel verduidelijken, omdat het om dezelfde situatie binnen een andere context gaat. Daardoor is het voor de luisteraars minder bedreigend, en kan (bijvoorbeeld) een pijnlijke of moeilijke situatie van een gevoelsmatige afstand worden bekeken.

Ken je publiek

Weet jij wat voor mensen er naar jouw presentatie luisteren? Het is goed om daar zicht op te krijgen. Een theorie die mij hierbij helpt, is de leercirkel van Kolb. Deze geeft aan op welke manier denkers, beslissers, doeners en dromers het beste aangeboden stof leren.

Zorg dat je in jouw verhaal al deze leerstijlen aanspreekt. Weet je bijvoorbeeld al dat er veel dromers in jouw publiek zullen zitten? Baseer dan een deel van je presentatievorm hierop.

Let op! Niet jouw hele presentatie moet zich richten op één leerstijl: dan sluit je andere luisteraars uit.

Oui oui, Prezi!

Er is een nieuwe presentatietool op deez’aard: Prezi. Dat Prezi “upcoming” is blijkt uit de aanvragen die ik krijg voor trainingen rondom deze tool. Omdat het in veel opzichten afwijkt van ons aller Powerpoint, wordt dit programma ook wel “de Powerpoint killer” genoemd.

Dat vind ik zelf wat heftig gesteld, maar indrukwekkend is het zeker! Door middel van één groot canvas (in plaats van meerdere slides) laat je onderlinge verbanden zien en kan je te allen tijde “uitzoomen” naar een overview van jouw hele verhaal. Het programma is eenvoudig, gratis en inspirerend; probeer het eens!

2.0

Als laatste; het 2.0 verhaal. Niets houdt een publiek zo goed bij de les als het bijdragen aan de presentatie. Stel inhoudelijke vragen aan jouw publiek, en speel hierop in.

Let wel op dat het geen verhoormethode wordt: op het moment dat er goed/fout vragen worden gesteld, zal niet iedereen meer willen of durven bijdragen. Gebruik de expertise van jouw publiek.

Aan de slag!

Tijd voor de nieuwe start. Tijd om uit jouw schulp (of, zo u wilt, ei) te kruipen en de wereld van pittig presenteren tegemoet te treden. Jij bént jouw presentatie. Jij bent een smaakvol succes. De heerlijke paasbrunch is er niets bij; vanaf nu smaken jouw presentaties naar méér!

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie