Respect en waardering krijgen voor je werk is niet altijd even makkelijk en uit eigen ervaring weet ik dat er "foute" manieren zijn om het te krijgen, met name voor de jonge ondernemers onder ons.

Ik bestempel mijzelf graag als jong ondernemer. Terwijl veel van mijn leeftijdsgenoten zich vooral laten onderdompelen met bier, ben ik bezig met het runnen van mijn eigen onderneming. Het is dan mooi om te zien dat mijn inzet - ondanks dat ik ook wel van een biertje houd - zijn vruchten afwerpt.

Dit is niet altijd zo geweest. Toen ik net begon met ondernemen was het ook voor mij moeilijk om die inzet vast te houden.

Ik was dagenlang aan het bikkelen om een beetje omzet te behalen en dan is het erg frustrerend als je weinig waardering krijgt voor je werk, terwijl het één van je grootste passies is.

Act big

Om toch waardering te krijgen voor het feit dat ik ondernemer ben, ging ik aan het begin van m'n ondernemerschap te werk onder het motto: "Act big and you are big!" Ik dacht: "Als ik doe alsof ik heel groot ben, krijg ik vanzelf wel grote klanten."

Tja, dit ging natuurlijk mis, want als je hoge verwachtingen legt, moet je deze verwachtingen wel kunnen waarmaken.

Niet zo'n slimme zet van mezelf, maar ik heb er een hoop van geleerd. Doe je niet groter voor dan je bent. Het komt altijd uit en dan is waardering wel het laatste wat je krijgt.

Grote namen

Wat ik om mij heen ook veel zie gebeuren (vooral op het internet), is dat ondernemers de "grote namen" proberen na te doen; "YouTube zet zijn website toch ook vol met advertenties, waarom kan ik dit dan niet doen?" Hoorde ik van een potentiële klant.

YouTube is een bedrijf dat al genoeg waardering heeft opgebouwd en dus wilde deze persoon maar al te graag op YouTube lijken. Naar mijn mening een foute inschatting, want denk je dat YouTube waardering heeft gekregen door advertenties op z'n site te plaatsen of door jarenlang kwaliteit te bieden en geen enkele advertentie te tonen?

Om je bedrijf groter te laten groeien en om waardering te verwerven hoef je niet de grote spelers na te doen. Kijk liever naar wat deze bedrijven deden om groot te worden, leer hiervan en probeer het voor jezelf toe te passen.

Meer dan je denkt

Ik heb zelf nog een hoop te leren, maar ik heb wel gemerkt dat waardering vanzelf komt. Terwijl we allemaal zo druk bezig zijn om wat te betekenen in deze samenleving, vergeten we vaak hetgeen dat we wél hebben bereikt.

Kijk eens terug naar hoe je 3 jaar geleden in je onderneming stond. Waarschijnlijk zie je meer tevreden klanten dan jezelf denkt.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.