Lasersysteem maakt bougie overbodig

AMSTERDAM - Bougies drijven al meer dan 150 jaar verbrandingsmotoren aan. Japanse wetenschappers zijn er nu in geslaagd om dit systeem te vervangen door laserontstekers, die auto's schoner, zuiniger en efficiënter laten rijden.

Laserontstekers bestonden al, maar ze waren te groot om onder de motorkap van een auto te passen. Daarnaast leverde een lasersysteem tot nog toe te weinig rendement op, om een motor optimaal te kunnen laten draaien.

Begin mei, op een laserconferentie in Baltimore, gaan Japanse onderzoekers echter aantonen dat ze deze problemen verholpen hebben. Een systeem, dat op twee laserstralen en keramisch poeder gebaseerd is, is kleiner en efficiënter dan conventionele bougies. Ook zou het systeem goedkoop te produceren zijn.

Brandstofverbruik

Volgens hoofdonderzoeker Takunori Taira vormen bougies een belemmering voor de verbetering van het brandstofverbruik en de uitstoot van stikstofoxiden, een belangrijke component van smog. Waar lasers hun energie in nanoseconden afgeven, doen bougies dat 'slechts' in milliseconden. "Timing is erg belangrijk. Hoe nauwkeuriger de timing, hoe efficiënter de verbranding en hoe beter het brandstofverbruik."

De motor van hedendaagse auto's zal laserpulsen met een frequentie van 60 Hertz nodig hebben, denkt Taira. Hij heeft het systeem al bij 100 Hertz getest. Het team ontwikkelt momenteel een systeem met drie lasers, dat een nog snellere verbranding mogelijk maakt.

De wetenschappers werken samen met een grote bougiefabrikant en de DENSO Corporation, een onderdeel van de Toyota Group.

Tip de redactie