DÜSSELDORF - Kledingwarenhuis C&A heeft ondanks hogere grondstofprijzen in 2010 de omzet zien toenemen. Ook het marktaandeel van de keten, die in negentien Europese landen actief is, nam toe.

Dat werd woensdag bekendgemaakt door het concern, dat 170 jaar geleden in Sneek werd opgericht door de broers Clemens en August Brenninkmeijer.

C&A werd vorig jaar geconfronteerd met een verdubbeling van de prijs van katoen. Daarbovenop kwamen extra kosten voor lonen in de productielanden China en India.

Directielid Andreas Seitz zei te verwachten dat de verkoopprijzen de komende tijd stijgen, maar zei wel dat C&A altijd waar voor geld zal leveren. Seitz signaleert wel dat consumenten zeer actief op zoek zijn naar de beste prijzen.

Winst

De bijna 1500 winkels brachten in totaal 6,59 miljard euro in het laatje, 4,6 procent meer dan in 2009. Het concern gaf geen inzage in de winst. ''Wij zijn een erg solide bedrijf met zeer solide winstniveaus'', aldus Seitz.

C&A noemt de groei robuust en is tevreden met de groei gezien de nog aanhoudende onzekerheid en wispelturigheid van de markten.

In een krimpende Europese detailhandel nam het marktaandeel toe van 5,1 tot 5,4 procent, aldus C&A. In 2009 was er nauwelijks sprake van omzetgroei als gevolg van de financiële crisis.

Vestigingen

Vorig jaar opende C&A tachtig vestigingen en ook dit jaar wil het concern het winkelbestand fors uitbreiden, met negentig tot honderd nieuwe vestigingen.

Aan het einde van het gebroken boekjaar 2012/2013 wil C&A ongeveer 1650 winkels hebben. Om dat te bereiken, investeert het concern de komende drie jaar circa 650 miljoen euro.

Voorlopig zal C&A niet in nieuwe markten winkels gaan openen, aldus Seitz. Volgens het directielid heeft het concern nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden in landen in bijvoorbeeld Oost-Europa om verder te groeien.

Frans Molenaar

Volgens Maiko Slegtenhorst, directielid van C&A en woordvoerder voor de Nederlandse activiteiten, zijn de goede resultaten onder meer te danken aan modeontwerper Frans Molenaar.

''De collectie van Molenaar heeft ertoe bijgedragen dat andere klanten de winkel binnenkwamen die er achter kwamen zich prettig te voelen bij C&A.''

Volgens Slegtenhorst pikten de nieuwe klanten ook andere, goedkopere producten mee. ''Frans Molenaar is heel goed geweest voor het imago van de keten.''

Meer klanten

De eer komt niet alleen toe aan de beroemde couturier. Volgens Slegtenhorst wist C&A meer klanten naar de winkels te trekken. ''We zijn steeds meer veranderd van een winkel waar mensen toekomen om functionele redenen in een modeketen.''

Een andere factor voor de grote omzetgroei vormen de onlineactiviteiten. Via partner Wehkamp groeiden de onlineverkopen uit tot de grootste vestiging van Nederland.

Of de crisis nu bezworen is, wil Slegtenhorst niet zeggen. ''Dit jaar, 2011, zal nog een erg lastig en onzeker jaar zijn. De marges in de detailhandel staan sterk onder druk, ook bij ons door de gestegen grondstofprijzen en de toename aan loonkosten in productielanden als China en India. In Europa is het economisch klimaat nog steeds niet stabiel. Wij hebben de afgelopen twee jaar een goede basis gelegd om verdere groei te realiseren en wij zien die wel.''