AMSTERDAM - Het bedrijf Padopolis heeft een graantje meegepikt van de miljardenomzet in de Amerikaanse catalogusmarkt. Dit deed het door onlangs een iPad-applicatie te lanceren die meerdere catalogi aggregeert.

De app, Catalog Spree, doet meer dan het afbeelden van de papieren versie van catalogi. De iPad maakt de producten interactief doordat de gebruiker meteen aankopen kan doen, meer informatie over het product kan opzoeken en zich kan abonneren op kortingen op producten.

Padopolis verdient geld doordat het een percentage van de aankopen via de app krijgt. Volgens All Things Digital, het techblog van The Wall Street Journal, is dit een slimme zet aangezien retailers nog geen stappen hebben ondernomen een eigen app uit te brengen.

Miljardenmarkt

Aankopen via catalogi zijn jaarlijks goed voor een omzet van honderd miljard dollar. Vorig jaar werden er twintig miljard catalogi in de VS gedrukt en verstuurd. De app Catalog Spree wil de distributiekosten die dat met zich meeneemt, gaan verlagen. Padopolis is dan ook in onderhandeling met meerdere retailers om de catalogi voortaan ook via Catalog Spree uit te brengen. Het bedrijf ontving voor de ontwikkeling van de iPad-app ruim 1,3 miljoen dollar van investeerders.