Weet wat je tweet

De bedenkers van Twitter hebben het slim bedacht. Om vermoedelijk eindeloze tweets (berichten) te voorkomen, hebben zij een maximum van 140 karakters ingesteld per tweet.

Dat stelt je als ondernemer toch voor een uitdaging. Je wilt je boodschap immers zo goed mogelijk overbrengen aan de lezers van die tweet. Je moet dus goed weten wat je wilt delen.

Juist in die bondigheid ligt echter nou net de kracht van Twitter, vooral in een tijd dat we aan alle kanten overspoeld worden door een zee aan informatie.

Of je het nou leuk vindt of niet: er is op Twitter door de lengtebeperking van je bericht geen ruimte voor ellenlange lappen tekst en oeverloos gezwets. Denk je bijdehand te zijn en dat maximum stiekem te overschrijden, dan krijg je automatisch de melding dat je toch echt slimmer moet zijn en je je bericht moet inkorten. Hmm.

Best een uitdaging

Je wordt op Twitter dus gedwongen om je bericht kort en vooral heel krachtig te formuleren. Dat is soms best een uitdaging. Als twitteraar, zeker als zakelijke, wil je natuurlijk dolgraag aan je volgers laten weten wat voor geweldig nieuws je als ondernemer hebt.

Zo geweldig zelfs, dat je hoopt dat je tweets massaal worden ‘geretweet’ naar hún volgers. Zo krijg je immers nog meer aandacht en nog beter: nog meer respons als het goed is. En het is dan verleidelijk om dat nieuws voor de zekerheid overal zo breed mogelijk uit te meten. Behalve op Twitter dus.

Eigentijds effectief

In die lengtebeperking schuilt naar mijn mening nou net de kracht van Twitter. Ik zie het als een ultrakorte, eigentijdse en vooral effectieve versie van een uitgebreide digitale nieuwsbrief.

Niets ten nadele overigens van die digitale nieuwsbrieven, begrijp me goed. Die zijn – mits goed in elkaar gezet natuurlijk – veel uitgebreider en dus informatiever en/of wervender.

Maar in de tijd van razendsnelle communicatie en toch al een overdaad aan informatie vind ik die tweets als lezer/ontvanger echt een uitkomst. Na het lezen van slechts 140 tekens ben je op de hoogte. Klaar. Mooi. Scheelt weer kostbare tijd.

Slimme hashtags

Het vereist wel wat aandacht, tijd én creativiteit van de twitteraar zelf om die tweet dusdanig binnen die 140 karakters te schrijven, dat de boodschap van je bericht duidelijk overkomt bij de lezers.

Zeker als je ook slim nog gebruik wilt maken van hashtags (zoals #nuzakelijk) om je bericht een bepaald trefwoord mee te geven waarmee het nog beter gevonden kan worden. Die #’s kosten natuurlijk ook nog kostbare ruimte, maar kunnen zeer doeltreffend zijn.

Raken en verleiden

Bedenk dus vooraf wat je wilt vertellen en wat je wilt bereiken. Wil je alleen informatie geven? Of juist prikkelen en uitdagen, nieuwsgierig maken?

Alvast een tipje van de sluier oplichten voor een volgende tweet? Een mooi moment delen met je volgers? De lezers verleiden om in actie te komen? Concreet iets verkopen?

Weet wat je tweet! Schrijf je tweets dus zorgvuldig. Je woorden – ook je tweets - komen tenslotte pas tot leven als ze je lezer raken, en je lezer dan pas in actie…

Nog krachtiger

Nog een twittertip tot slot: om je krachtige tweet nog meer kracht bij te zetten, kun je gebruik maken van bijvoorbeeld een site als www.twitpic.com om een bijpassende foto te plaatsen.

Een foto van dat fantastische nieuwe product, je net opgeleverde nieuwe pand, die kersverse medewerker, je prachtige stand tijdens een beurs of een ander bijzonder moment dat je graag wilt delen. Je kunt de tekst dan slim gebruiken om naar die foto te verwijzen, want soms zeggen beelden nu eenmaal (nog) meer dan woorden!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en freelance hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Uiteraard is zij ook op Twitter te volgen via http://twitter.com/ilse_de_boer 

Tip de redactie