LIESHOUT - Bierbrouwer Bavaria heeft vorig jaar een nettowinst behaald van 30,4 miljoen euro, tegen 31,6 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt.

De omzet daalde van 474,6 miljoen in 2009 tot 433,6 miljoen euro vorig jaar. De daling werd voor het grootste deel veroorzaakt doordat Bavaria in 2009 een frisdrankonderdeel verkocht, dat afgelopen jaar niet meer meetelde in de cijfers.

In 2009 leverde deze verkoop een eenmalige bate op. De winst werd vorig jaar ook gedrukt door stijgende prijzen van gerst, de belangrijkste grondstof voor bier.

Het bedrijf blijft last houden van moeilijke marktomstandigheden en de oplopende grondstofprijzen.

''De wereldeconomie is de gevolgen van de financiële crisis nog niet te boven. Daarnaast zijn het moeilijke tijden voor wat betreft de energie- en grondstoffenmarkt. Het zal uitermate uitdagend zijn om omzet en resultaat op niveau te houden'', aldus Frank Swinkels, directielid bij Bavaria.