AMSTERDAM - De Nederlander Ton Steenman, binnen het Amerikaanse chipbedrijf Intel verantwoordelijk voor de divisie 'ingebouwde systemen', verwacht een explosie van apparaten in auto’s, winkels en ziekenhuizen die in verbinding staan met het mobiele internet. De dekking van het mobiele netwerk moet dan wel omhoog. 

Steenman (49) begon in 1982 bij Intel, dat zich toen net op de markt voor personal computers begaf. Nu reist hij door Europa om klanten bij te praten over wat sinds afgelopen december ‘zijn’ divisie is.

Ingebouwde systemen (‘embedded systems’) vormen nu nog een bescheiden aandeel in de omzet van chipgigant Intel (1,5 miljard dollar omzet op ruim 43 miljard voor Intel als geheel). Maar de divisie strekt zich uit over een breed palet aan sectoren. Van robots en met internet verbonden auto’s, tot interactieve winkelschermen en telecommasten.

Aandeel

Volgens de laatste gegevens zijn er wereldwijd 2 miljard ‘verbonden apparaten’. Steenman ziet dat aantal binnen vijf jaar oplopen tot 15 miljard stuks. Het liefst natuurlijk allemaal draaiend op Intel-technologie, maar vooralsnog blijft het marktaandeel van het concern uit Santa Barbara steken op zo’n 35 procent.

“De marges zijn beter dan bij andere segmenten binnen Intel”, zegt Steenman. “Het is een nieuwe markt en er is vooral vraag naar de meer geavanceerde chipsystemen.”

Mobiel

Daarbij wordt een steeds groter beroep gedaan op het mobiele internet. Bij draadloze netwerken denken velen vooral aan smartphones en laptops, maar Steenman voorspelt dat het grootste deel van de mobiele capaciteit binnen enkele jaren wordt opgepeuzeld door online apparatuur.

Die ontwikkeling vereist wel een nieuw en intelligent mobiel netwerk. Begin dit jaar ging Intel in zee met telecombedrijf Vodafone voor de ontwikkeling van mobiele telecomchips in onder meer slimme energiemeters, auto’s en zelfs complete ‘slimme’ gebouwen.

“In een tunnel is het makkelijker om een mobiele zendmast neer te zetten dan om kabels aan te leggen,” betoogt Steenman. Ook een winkel kan zijn interactieve winkelscherm, waarop bijvoorbeeld kleding via Facebook gedeeld kan worden, gewoon ‘mobiel’ neerzetten in de showroom.

Een van de achterliggende redenen van de samenwerking met Vodafone is dat de dekking vanzo’n nieuw netwerk wel omhoog moet. “Dat is ook in ons belang”, licht de general manager toe.

Privacy

Uiteindelijk moet winkelen dankzij al die connected devices leuker worden, moet energie efficiënter gebruikt worden en autorijden veiliger. Soms komt daarbij de privacy in het geding, zoals bij een frisdrankautomaat die op basis van uiterlijke kenmerken de leeftijd van een koper inschat en daar aanbevelingen op afstemt.

Maar voor Steenman overheerst het optimisme. “Een interactief product zorgt voor een betere ervaring, en dus wordt er meer verkocht.”