Delen is het nieuwe (ver)kopen

Waar het wat minder gaat wordt men creatief. Een geruststellende gedacht,wat mij betreft.In de jaren 80 onstond er in Canada een systeem dat is gebouwd op dit uitgangspunt: het LETS systeem.

LETS staat voor Local Exchang Trading System, en motiveert het (lokaal) ruilen van goederen en diensten in plaats van geld. Ook in Nederland bestaan zogenaamde 'LETS-kringen' die tot op de dag van vandaag goederen en diensten ruilen zonder dat er één cent aan te pas komt.

Toen ik afgelopen weekend een folder van de LETS-kring van mijn regio in handen kreeg, werd ik getriggerd om verder over dit onderwerp na te denken.

Ruilen en kopen, is dat hetzelfde of juist niet? In zekere zin wel: het heeft met waardebepaling en vraag en aanbod te maken. Het “voor wat hoort wat” staat centraal.

Social Media; delen of ruilen?

Daar zijn ze weer, mijn geliefde Social Media. 'Internetbubble' of niet; ik zie kansen en mogelijkheden, die steeds meer benut worden.

Want wordt er wel eens wat geruild binnen Sociale Media; méér nog wordt er gedeeld. En dan vooral kennis. Twitter staat bol van de #weggeefwoensdag-tags, #gratis-tags en de bijbehorende #bedankt-tags.

Op LinkedIn wordt, via verschillende groepen en fora, inhoudelijke kennis gedeeld. Er wordt gereageerd op stellingen en er word zelfs af en toe een online intervisiesessie georganiseerd.

Via blogs worden er visies en bevindingen gedeeld, binnen bijna alle werkvelden die men kan bedenken. Dat is niet gebaseerd op ruilen, maar gebaseerd op délen.

Belangeloos delen. Of niet?

Geheel belangeloos is dat delen niet, denk ik. Menig ondernemer wil een imago rond zichzelf creëren of onderhouden, en het delen van kennis en/of inzichten kan hieraan positief bijdragen.

Dat het wat oplevert, dat delen, daar kan ik zelf verschillende voorbeelden van geven. Gisteren nog, bijvoorbeeld, kreeg ik een e-mail van een zojuist gestarte ZZP'er die (anderhalf uur!) mijn blogs had gelezen 'ter leering ende vermaeck'.

Typo's

Zij gaf aan er veel aan te hebben gehad, en meldde tussen neus en lippen door dat zij, vanuit haar expertise als taaldeskundige, nog twee typo’s had ontdekt op mijn nieuwe website.

En zo gebeurde het dat ik, naast een extra mooie dag door een leuke reactie, ook nog eens tips voor mijn website kreeg én een nieuwe zakenrelatie. Gratis en voor niets, en dankzij het feit dat ik online gedeeld had.

Delen is het nieuwe ruilen. Ruilen was ooit het nieuwe kopen. En nu zou ik zelfs zo ver willen gaan, dat online delen het nieuwe (ver)kopen is. Want delen levert meer op dan je denkt!

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie