Het kan je haast niet ontgaan zijn, maar deze week was de week van de ondernemer. Eén van de argumenten om naar deze beurs te gaan was, volgens de organisatie, dat dit het moment was om lekker te sparren met mede-ondernemers.

Voor elke ondernemer is sparren een absolute must. Je bent dusdanig vergroeid met je product, dat je geen objectieve houding meer hebt tegenover je “kindje”. Jouw logica is niet per definitie de logica van je consument.

Bovendien ben ik van mening dat je product groeit als je je laat beïnvloeden door de gedachte van een ander. Je hebt zelf immers niet alle wijsheid in pacht.Maar is een mede-ondernemer de beste sparringpartner? Absoluut niet!

Een mede-ondernemer zal in de eerste plaats vanuit een zakelijk oogpunt naar je product kijken en pas in de tweede plaats als consument. De zakelijke kant heb je, als het goed is, zelf al voldoende uitgedacht, dus je moet bij je consument aankloppen.

Botvieren

Dit kan je uit handen geven en voor veel geld door gerenommeerde onderzoeksbureaus laten doen, maar je kan het ook zeer eenvoudig zelf doen. Stuur je vrienden en kennissen vragen over je product en laat ze hun mening botvieren.

Vraag ook of ze jouw mail aan derden kunnen verspreiden die niet in jouw netwerk voorkomen. Op die manier zullen er ook mensen in je panel zitten die nog nooit van je product hebben gehoord.

De eerste keer had ik enige schroom bij het versturen van de mail, maar iedereen vond het leuk om zijn/haar mening te geven.

Meedenken

Stel echter ook vragen aan daadwerkelijke klanten. Ik doe dit met enige regelmaat en sta versteld van hun enthousiasme om mee te denken. Ik voer bijvoorbeeld geen belangrijke wijzigingen meer door in de site, voordat ik hun feedback heb gekregen.

Het is wel ontzettend belangrijk om de juiste vragen te stellen. Sturende of bevestigende vragen zijn fout. Vraag dus nooit: vind je de website mooi? Laat je panel zelf nadenken, dus vraag wel: wat vind je van de website.

Kapot

Of jouw panel de site dan mooi vindt, kan je uit het antwoord afleiden. Verder mogen deze vragen nooit ontbreken: was het je direct duidelijk wat het product is? En: wat mis je en wat kan er beter?

Maar sparren kan ook meer kapot maken dan je lief is. Laat je dus niet te veel leiden door allerlei meningen. Pas alleen dingen aan waar je het echt mee eens bent of die meer dan bijvoorbeeld 3 personen, onafhankelijk van elkaar, hebben aangegeven.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en happzy, de onafhankelijk selectie van restaurants in 165 Europese steden (live in mei 2011).