Je wilt online geld verdienen. Smartphones zijn ondertussen sterk in opkomst. Wanneer is het voor een webshop handig om van deze nieuwe digitale etalage gebruik te maken?

In samenwerking met Sprout.nl

Mobile-commerce (m-commerce) is het digitaal verkopen via mobiele telefoons en tabletcomputers. M-commerce is het kleine broertje van e-commerce. Retail via dit kanaal wordt echter snel volwassen.

In Nederland geven consumenten nu jaarlijks zo’n negen miljard euro uit in webwinkels. Onderzoekbureau ABI Research voorspelt dat consumenten over vier jaar wereldwijd voor 119 miljard dollar via hun mobiel aankopen (ongeveer acht procent van de wereldwijde e-commerce). Webretailers willen aanhaken op deze trend, maar hoe bepaal je je m-strategie?

1. Je bent al webretailer

Net als tijdens de opkomst van e-commerce in de jaren negentig, vragen retailers zich nu af in hoeverre het opzoeken van het nieuwe kanaal omzet afsnoept van hun bestaande afzetkanaal. Verkoop via het mobiele kanaal zal, zeker in het begin, een kannibalisatie betekenen ten opzichte van je e-commerceafzet. Wanneer loont het dan?

Extra omzet

Vraag je af hoe je het mobiele kanaal wilt inzetten. Je kunt dit puur defensief doen, je wilt de concurrent voor zijn. Je kunt het ook doen om extra omzet te genereren. Als je het goed aanpakt, kun je je totale omzet met ongeveer vijf tot tien procent verhogen. De smartphone biedt kansen om nieuwe doelgroepen aan te spreken: consumenten die je webshop niet kennen, maar wel in de App Store grasduinen naar koopjes.

Je kunt via het mobiele kanaal ook op specifieke gebruikersmomenten en -wensen inspelen, waar je met je webwinkel niet aan tegemoet kunt komen. Stel: je bent een dagaanbiedingensite. De koopjes zijn om acht uur 's ochtends online. Niet iedereen zit op dat moment achter de pc. Een grote groep is onderweg naar werk en zit in de trein. In dat geval is een app of mobiele website slim.

2. Je bent nog geen webretailer

Als je nu een webwinkel wilt beginnen is het handig om er direct over na te denken wat je m-commerce strategie is. Als stelregel geldt: bouw eerst aan een goede webshop, eventueel in combinatie met direct een mobiele versie daarvan of een app.

Vraag je af wat de mogelijke specifieke gebruikersmomenten zijn bij je klanten en waar je op zou kunnen inspelen. Je doelgroep zit 's avonds misschien graag met de iPad op de bank. Door een goede applicatie hiervoor te ontwikkelen, kun je je als webretailer in de markt onderscheiden.

Het is bij de bouw van je webwinkel van belang dat direct mee rekening te houden met het mobiele verkoopkanaal. Zorg ervoor dat je webwinkel XML-proof is. Je website moet op een open manier gebouwd zijn, zodat hij later makkelijk herschreven kan worden naar een mobiele variant of app. Je productinformatie op de website moet makkelijk ‘uit te lezen’ zijn.

3. Kies je voor een app of mobiele website?

De bouw van een mobiele website - een soort uitgeklede versie van je webwinkel- is goedkoper dan het maken van een app. Een eenvoudige mobiele site kun je al vanaf een paar duizend euro realiseren, een app is een heel ander verhaal.

Een mobiele site kan op iedere smartphone worden gebruikt. Je moet bij de bouw alleen rekening houden met de verschillende stijlelementen van de mobiele platforms. Ga je voor een app-strategie dan moet je er voor ieder mobiel besturingssysteem apart een bouwen (Android/iOS/Symbian/Blackberry/Windows Mobile).

De keuze voor een mobiele website dan wel een app, hangt sterk af van het type product dat je verkoopt. Je doel hierbij is: hoe sneller naar conversie? Een mobiele website moet iedere steeds opnieuw laden. Klikken op een dagaanbieding is iets anders dan het boeken van vliegtickets of aanschaffen van luxegoederen. Het kan dan handig zijn voor een app te kiezen, omdat je de navigatiesnelheid sneller is en je klanten niet ergens halverwege verliest.

Functionele eisen

Hoe meer productinformatie, afbeelding en processtappen je in je mobiele site kwijt wilt, hoe zwaarder die wordt. Als je een product hebt dat weinig uitleg behoeft en er weinig functionele vereisten zijn, is het slim om een mobiele site te nemen. Een app-strategie is al gauw veertig tot zestig procent duurder.

Waar je ook rekening mee moet houden: als je website nog niet bekend is en je geen Bol.com bent dan zul er veel marketing budget tegenaan moeten gooien om je app onder de aandacht te krijgen.

Je moet vaak gedownload zijn voordat je hoog in de appstores komt. Een mobiele website promoten is veel goedkoper. Je kunt namelijk via Adwords en of het verbeteren van je vindbaarheid op Google ervoor zorgen dat mensen je mobiele website openen.

Android/iOS

Het bouwen van apps is al duur genoeg, het is aan te raden om je eerst te beperken tot alleen een app voor iOS (iPhone/iPad) en Android (ondermeer in HTC). Dit zijn veruit de grootste besturingsystemen en blijven dat ook nog wel een paar jaar.

Een applicatie voor een tablet ontwikkelingen is vooralsnog vooral leuk voor marketingdoeleinden. Als je het doet, dan is het raadzaam je eerst voor de iPad te richten. Je pakt dan in een klap tachtig procent van de markt.