Hoe sociaal is het DNA van jouw bedrijf?

Afgelopen week was ik bij een zakenrelatie die mij een in mijn ogen bijzonder voorstel deed. Hij wilde dat ik de content voor de diverse sociale media kanalen van zijn bedrijf ging verzorgen.

Hij was zeker niet de eerste die mij dit vroeg en ook niet de eerste die het vreemd vond dat ik dit niet met beide ondernemershanden aangreep. Omzet is omzet toch? Niet dus.

In mijn ogen heb je dan de sociale media revolutie niet helemaal begrepen. Er bestaat immers nogal een verschil tussen quasi sociaal doen en daadwerkelijk sociaal zijn. Je vraagt toch immers ook geen entree voor je verjaardagsfeestje? ;-)

Dialoog

Waar gaat het om, of waar zou het eigenlijk om moeten gaan bij sociale media? Een belangrijk component van sociale media is de dialoog en als ik dit woord opzoek in de online encyclopedie dan staat er onder andere: een gesprek tussen twee mensen of twee partijen.

Als je dit heel letterlijk neemt dan zou het eigenlijk nog wel kunnen om een 'acteur' in te zetten net zoals in de advertenties en reclamecampagnes die we allemaal kennen. Ware het niet dat de ontvanger hier tegenwoordig genadeloos doorheen prikt. En daar zit nu juist de crux van het verhaal. Nogal wat bedrijven lijken sociale media namelijk te benaderen als enkel een alternatieve wijze van online adverteren.

Wow’en

Beschikt jouw bedrijf over het juiste DNA om echt ‘social’ te gaan? Dat het kan bewijst het Amerikaanse online schoenen verkopende bedrijf Zappos. Onder de bezielende leiding van CEO Tony Hsieh ademt het hele bedrijf customer service. Elk klantcontact is volgens hem namelijk een uitgelezen kans om te ‘wow’en’.

Hier dus geen betaalde 0900-servicenummers of callcenter medewerkers die in hun doen en laten worden beperkt, maar customer service reps met een grote mate van handelingsvrijheid. Hier geen responsregulering of bedieningsmodellen maar gewoon klanten helpen. Hier geen bonusgedreven cultuur maar volgens Hsieh veel psychische gratificatie voor het echt helpen van klanten.

Saai

Ik heb in mijn trainingen en presentaties altijd een slide die slapende mensen laat zien in een klaslokaal met daarbij de opmerking dat als je saai bent in het echte leven je dat ook bent in sociale media. Voor het woord saai kun je natuurlijk elk ander woord invullen.

Dit genereert iedere keer na de initiële hilariteit wel de nodige discussie, die met name bij mensen uit grote organisaties altijd wel enige frustratie laat zien. Nu snap ik dat ik als ondernemer makkelijker praten heb want als ik een besluit moet nemen is dat een een-tweetje en weer door.

Mijn jaren als werknemer bij multinationals hebben mij geleerd dat dit echt niet altijd een makkelijk proces is. En toch kregen we het vaak voor elkaar. Kwestie van geloven in waar je met elkaar voor staat en consequent hiernaar handelen, toch? #hoeveelklantengajijwowendezeweek.

Jakolien Sok is directeur/eigenaar van Sokrates Recruitment en het aanverwante trainingslabel Sokrates Academy. Zij is gespecialiseerd in recruitment 2.0, sociale media en recruitment campagnes. Volg haar op Twitter (@jakolien) of wordt fan op Facebook (/SokratesAcademyNL).

Tip de redactie