Omzet supermarkten hoger door prijsstijgingen

AMSTERDAM - De supermarkten hebben hun omzet in het eerste kwartaal met 0,9 procent zien stijgen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De omzetgroei is vooral veroorzaakt door de fors gestegen voedselprijzen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Met name vlees, citrus, aardappelen, rijst, deegwaren, noten, pinda’s en koffie zijn flink duurder. Supermarkten verhogen hun prijzen door de steeds hogere inkoopkosten. De voedselprijzen op de wereldmarkt zijn de laatste tijd omhoog geschoten, onder meer als gevolg van misoogsten.

Aardappelen

De prijzen van aardappelen en vlees zijn in februari met gemiddeld 10 procent gestegen ten opzichte van de maand ervoor. Voor producten als pasta, koffie en rijst betaalt de consument gemiddeld 5 procent meer, aldus Joop Holla van GfK.

In januari merkten klanten er nog niet veel van, omdat de supers die maand traditioneel veel aanbiedingen hebben. ''Maar nu worden de boodschappen toch duurder'', zegt Holla.

Paasdagen

De supermarktomzet is nog vertekend door de verschuiving van de Paasdagen. In het eerste kwartaal van vorig jaar was de week voor Pasen nog meegerekend. Dit jaar valt die week er tussen uit. Anders was de groei op 2,8 procent uitgekomen.

Klanten laten zich bij hun winkelkeuze nog steeds het meest leiden door folders. Ruim een op de zeven, vooral jongeren, kijkt online naar het aanbod van de supermarkten.

De consument kijkt vooral naar de prijs, aanbiedingen en specifieke producten. Ook vriendelijk personeel wordt vaker genoemd als reden om naar een bepaalde winkel te gaan.

Lees meer over:
Tip de redactie