AMSTERDAM - Een nieuwe startup combineert het succes van kortingsite Groupon met een spelelement. LevelUp zorgt voor hogere kortingen naarmate de gebruiker meer diensten afneemt.

Dit meldt techblog ReadWriteWeb.

LevelUp is gestart door SCVNGR, een mobiele game-applicatie. Wanneer de gebruiker een deal bij een bedrijf kiest, checkt het via SCVNGR in. Hierdoor 'speelt' de consument een nieuwe, betere deal bij hetzelfde bedrijf vrij. De gebruiker kan maximaal drie deals achter elkaar vrijspelen.

Kortingsite Groupon biedt soortgelijke kortingen aan, maar deze zijn eenmalig. De consument komt hierdoor niet snel terug, aldus de makers van LevelUp. Daarom probeert de startup met het nieuwe businessmodel consumenten tot vaste klanten te maken.

Gamification

De startup is een voorbeeld van de online zakentrend 'gamification', waarin spelelementen aan niet-spelgerelateerde applicaties worden gekoppeld. Gamification moet ervoor zorgen dat de gebruiker meer beleving bij een merk ervaart.

Het bedrijf Badgeville deed dit al met succes. Door white label-speltoepassingen voor websites te maken, laat het gebruikers vaker terugkeren naar websites van klanten. Het bedrijf heeft nu meer dan vijftig klanten. Badgeville ontving meer dan 2,5 miljoen dollar aan investeringsgeld. SCVNGR kreeg bijna twintig miljoen dollar.