KLM en Schiphol leggen ruzie bij

SCHIPHOL - De kou is uit de lucht tussen de topmannen van de Nederlandse luchtvaart, Schiphol-ceo Jos Nijhuis en president-directeur Peter Hartman van KLM.

De twee hebben een geschil over een door de luchthaven voorgestelde prijswijziging bijgelegd. Dat maakten KLM en Schiphol Group woensdag gezamenlijk bekend. Schiphol komt met een aangepast voorstel waar de scherpe kanten af zijn.

Vorig jaar september maakte Schiphol bekend dat het de tarieven die het rekent aan maatschappijen, op een andere manier wilde gaan berekenen.

Ook wilde de luchthaven de tarieven dichter bij elkaar brengen. Daardoor zou een netwerkmaatschappij als KLM per passagier 2,86 euro meer gaan betalen. Een maatschappij als easyJet, die mensen alleen van A naar B brengt, zou per klant 1,38 euro minder kwijt zijn.

Nieuwkomers

Schiphol wilde relatieve nieuwkomers als easyJet meer mogelijkheden bieden. KLM betoogde dat de wijziging de functie van Schiphol als mainport, een belangrijk vervoers- en zakelijk knooppunt, in gevaar zou brengen. Om een eind te maken aan het verschil van inzicht moest onafhankelijk onderzoek, zoals Hartman het omschrijft, fictie van feiten scheiden.

''De voorgestelde wijziging had op de lange termijn een te groot effect'', stelt Nijhuis van Schiphol. ''De capaciteit op Schiphol is beperkt, dus dan moet je de juiste keuzes maken. En niet ineens de spelregels willen veranderen'', aldus Hartman.

De aanpassing had op 1 april van dit jaar moeten ingaan, maar werd tot 1 november in de ijskast gezet. Wel werden de havengelden op 1 april met 0,6 procent verhoogd. Medio deze maand legt Schiphol een nieuw tariefsvoorstel voor aan de luchtvaartmaatschappijen over de prijzen die vanaf 1 november gaan gelden.

Lees meer over:
Tip de redactie