De social media-must

Maak jezelf  als ondernemer zichtbaar, vindbaar en vooral benaderbaar op internet via de social media.

Steeds meer grote én kleine bedrijven ontdekken hoe je social media vooral kunt inzetten om het contact met je doelgroep te optimaliseren. Natuurlijk gaat er niets boven het face to face persoonlijke contact.

Maar of het nu je vrienden zijn op Facebook en Hyves of je volgers op Twitter: je kunt als aanvulling op dat onmisbare persoonlijke contact ook via internet perfect communiceren met je bestaande én potentiële nieuwe klanten.

Storing

Zomaar een greep van acties op het zakelijke Twitter-front die mij de afgelopen weken opvielen. T-Mobile werd op 28 maart getroffen door een grote landelijke storing. Teleurgestelde gebruikers reageerden zich vervolgens massaal af op Twitter. Het speciale ‘webcare-team’ van T-Mobile was echter paraat om op de klachtentweets te reageren.

Niet alleen die klachten die via @tmobile_webcare werden geuit (hun persoonlijke Twitter-account) maar ook op het gemopper dat in algemene zin via bijvoorbeeld #tmobile werd rondgetwitterd.

Nazorg en sussen

Ook toen de storing weer voorbij was, gaf het webcare team nog volop tips en persoonlijk antwoord op gestelde vragen. In deze situatie een ideale en vooral snelle manier om toch persoonlijk contact te houden met de klanten via een massamedium als Twitter (en vooral de boze gemoederen te sussen).

Actualiteit en interactie

Tijdens de vakbeurs Event eind vorige week in de Jaarbeurs in Utrecht werd er zoveel getwitterd over deze beurs voor de evenementenbranche, dat #event11 in Nederland al snel een van de trendtopics (meest getwitterde onderwerp) op Twitter werd.

De exposanten twitterden er gedurende de gehele beurs vrolijk op los met ‘live’ updates over hun aanbod, promoties en ervaringen. De bezoekers volgden deze tweets op de voet, en lieten direct via Twitter weten wat ze van de beurs vonden. Actualiteit én interactie ten top dus.

Personal branding

Tijdens de vakbeurs Beauty Trade special voor de uiterlijke verzorgingsbranche werden zelfs gratis korte introductieworkshops gegeven over social media. De bezoekers van de beurs kregen zo in sneltreinvaart een idee hoe je je als ondernemer in de schoonheidsbranche kunt onderscheiden van je concullega’s met behulp van Twitter, Hyves, Facebook en Linked-in.

Ook bij deze beurs konden de bezoekers via Twitter de speciale aanbiedingen van de exposanten volgen, en hun ervaringen over de beurs delen.

Slimme zet

Social media inzetten is dan ook een slimme marketingzet voor ondernemers. Het is immers een van dé manieren om aan personal branding en dus klantenbinding te doen. Je bent tenslotte - zeker als kleine zelfstandige - het gezicht van je eigen zaak.

Maak jezelf dus zichtbaar, vindbaar en vooral benaderbaar op internet via de social media! Ook grote spelers in de markt kunnen natuurlijk door uitgekiend gebruik te maken van social media de drempel voor en naar hun klanten verlagen.

Niet stalken

Veel ondernemers zijn bang dat die social media te veel van kun kostbare ondernemerstijd opslurpt. Dat valt eigenlijk wel mee. Je hoeft je klanten helemaal niet continu te ‘stalken’ met tweets en updates op je Facebook- of Hyves-pagina. Integendeel. Te veel informatie zorgt voor een leesmoeheid en verlies aan belangstelling bij je doelgroep.

Houd je updates over je activiteiten en promoties via de social media dus vooral binnen de perken. Het belangrijkste criterium is tenslotte dat je berichten nieuwswaarde hebben.

Verdiepen en verbreden

Social media worden in het bedrijfsleven steeds meer op diverse nieuwe manieren ingezet om snel, helder en effectief te communiceren met de doelgroep. Het gebruik maken van social media is naar mijn mening dan ook een must voor elke ondernemer en een belangrijk onderdeel in elke marketingstrategie.

Ga dus met je tijd mee en verdiep je in de mogelijkheden en vooral kansen die social media jou als ondernemer kunnen bieden. Zorg dat je de juiste kennis op dit gebied vergaart of schakel een expert in. Integreer social media in je marketingstrategie en doe er je voordeel mee!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en freelance hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl. Uiteraard is zij ook via Twitter te volgen via @ilse_de_boer!

Tip de redactie