Serial entrepreneur Ben Woldring spreekt (3)

AMSTERDAM - Ben Woldring richtte ooit op basis van een middelbare school-opdracht Bellen.com op. Nu is zijn bedrijf Bencom aanbieder van negen vergelijkingssites en zet het een miljoenenbusiness om. Tijd voor wat zelfreflectie. Deel 3.

De bedrijfsfilosofie van Bencom
Bencom staat inmiddels synoniem voor productvergelijkingen maken. Volgens sommige critici getuigt dat van weinig creativiteit: Ben Woldring zou telkens hetzelfde kunstje uitvoeren. Woldring’s antwoord: de kracht van ondernemen is juist om te kunnen focussen.

“Complexe markten transparant te maken voor de consument en het MKB, dat is wat Bencom doet. Van die formule zullen we nooit afstappen, dat is wat de website van ons bedrijf maakt. Als mensen zeggen dat Bencom een copycat is, dan is dat hun goed recht, maar wij werken wel degelijk vanuit de filosofie om vernieuwend bezig te zijn. Het vernieuwende zit hem echter niet in het concept van een site, maar in de dimensies binnen de site zelf.”

“Een voorbeeld is onze site Looking for Booking, dat alle arrangementen en prijzen van hotelbookingsites vergelijkt. Als je naar een hotel in Amsterdam zoekt, dan zul je zien dat één en dezelfde kamer voor dertig verschillende prijzen aangeboden wordt. De ene keer is die bookingsite goedkoper, de andere keer die, dat verschilt per dag. Ook creëren we meerwaarde door telkens, in tegenstelling tot een groot aantal andere bookingsites, toeslagen als de toeristenbelasting te vermelden. In sommige steden is dat geen te verwaarlozen bedrag.”

“Typerend voor ons team vind ik ook het stukje ondernemerschap, dat niet gebaseerd is op een business plan. Zo is de zakelijke dienstverlening van Looking for Booking ontstaan. Bedrijven belden ons op met de opmerking dat ze regelmatig hotelkamers boeken voor medewerkers die in het land moeten zitten. Ze wilden weten of dat goedkoper kon.

“Een helpdeskmedewerker zou zeggen: vul maar in, dan zul je zeker zien dat het goedkoper kan. Wij hebben echter afspraken met een aantal partijen gemaakt, waarvan er één twee à drie ton per jaar uitgaf aan hotelreserveringen. Partijen die geen zin hebben om telkens onze site te moeten invullen, kunnen nu op een apart stukje site terecht waar ze kunnen aangeven in welke hotels ze de komende week willen verblijven. Wij kijken vervolgens waar ze dat het beste kunnen doen. Daarmee bespaart zo’n 30 à 40 procent op die hotelkosten op jaarbasis.”

Lees meer over:
Tip de redactie