UTRECHT - De Taiwanese smartphone- en tabletmaker HTC hoopt nog dit jaar een top 3-positie te bereiken op de Nederlandse markt voor mobiele telefoons. Dat zei Mark Moons, directeur van de activiteiten in de Benelux, in een interview met het ANP.

HTC, dat in 2006 in Nederland actief werd, is hier nog een relatief onbekend merk. In de beginjaren, na de oprichting in 1997, ontwikkelde HTC mobiele telefoons voor andere merken, zoals Siemens en HP.

''Zes jaar geleden hebben we besloten aan een eigen merk te bouwen, omdat we stuitten op conservatisme van andere merken.''

Goedkope mobieltjes

Het Taiwanese bedrijf had vanaf het begin het idee dat mensen meer met mobiele telefoons zouden doen dan bellen en sms'en, vertelt Moons. Daarom zet het nu volledig in op smartphones en tablets en heeft het geen goedkopere mobieltjes op de markt. Daarmee heeft HTC een vergelijkbare strategie als Research in motion (RIM) met de Blackberry en Apple met de iPhone.

''Het verschil met RIM en Apple is dat wij ons niet aan een bepaalde vorm verbinden. We willen de consument keuze bieden. Zo bieden we toestellen in het midden- en het dure segment, hebben we grote en kleine schermpjes en bieden we toestellen die draaien op de besturingssystemen Android en Windows.''

De keuze voor smartphones werpt voor HTC inmiddels zijn vruchten af. ''Bedrijven die geen smartphone aanbieden, hebben het moeilijk. We schommelen momenteel rond de vierde en vijfde plek op de Nederlandse markt voor mobiele telefoons. Aangezien het aandeel van smartphones in de totale markt stijgt, neemt ons aandeel ook toe. Ook doen we het beter dan oudere merken zoals SonyEricsson en LG.''

Gadgetgek

Nederland is een interessante markt voor HTC, omdat Nederlanders ''redelijk gadgetgek'' zijn. ''Bovendien geven telecombedrijven hoge subsidies af.''

Aan de sterke verschuivingen van marktaandelen in Nederland is volgens de directeur te zien dat de Nederlander openstaat voor nieuwe dingen. Volgens Moons worden in Nederland jaarlijks zo'n 6,5 miljoen mobieltjes verkocht. ''Voor 2011 is de verwachting dat er 4,1 miljoen smartphones over de toonbank gaan.''

Tablet

In mei brengt HTC de eerste tabletcomputer op de markt, de Flyer. Moons geeft toe dat HTC eerder had kunnen zijn, maar wilde niet het zoveelste 'me-tooproduct' op de markt brengen. ''We wilden echt iets extra's brengen.'' De Flyer biedt onder meer de mogelijkheid om met een speciale pen handtekeningen te zetten of aantekeningen te maken op de tablet. ''Deze technologie was niet eerder beschikbaar.''

Ondanks de grote toestroom aan nieuwe tablets, denkt HTC een goede positie te kunnen verwerven in Nederland, mede door een goede relatie met het verkoopkanaal. ''Er zullen uiteindelijk maar een paar merken in de winkel komen te liggen en daar horen wij bij.''