Jouw onderneming online

De online aanwezigheid van een bedrijf wordt steeds belangrijker en daarmee is een website een belangrijk onderdeel uit de marketingmix geworden.

Het is voor ondernemers dus verstandig ervoor te zorgen dat hun website aan de eisen voldoet, maar veel bedrijfseigenaren hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn als ze een website laten maken.

De laatste jaren is de online presentatie van een bedrijf steeds belangrijker geworden. Wat ik dan jammer vind, is dat veel ondernemers die ik tegenkom eigenlijk niets van websites afweten.

Natuurlijk huur je als ondernemer een partij in voor het uitvoerende werk, maar het denkwerk en de strategie achter de site moet grotendeels van jou komen. Wie kent jouw bedrijf immers zo goed als jij zelf?

Het is van belang om als ondernemer te weten wat ten gunste is van jouw bedrijf als je een site laat maken.

Eenduidigheid

Op de eerste plaats is het uiteraard belangrijk dat je toekomstige website een mooi en professioneel plaatje is. Zo voelt de bezoeker zich meer op zijn gemak en zal hij minder snel afhaken tijdens een bezoek.

Hierbij is het belangrijk dat de website past binnen de huidige huisstijl van jouw onderneming. Een website is een online verlengde van je bedrijf. Laat dit dus ook zien.

Van het kastje naar de muur

Als het ontwerp eenmaal een mooi geheel is geworden, komen we bij de volgende stap; Zorg dat de bezoeker gemakkelijk de weg kan vinden op je site. Online houdt een bezoeker nu eenmaal niet van moeite doen, dus maak het zo makkelijk mogelijk voor je bezoeker om informatie te vinden, zodat hij niet afhaakt en naar de concurrent gaat.

Veel ondernemers vergeten deze stap en de ingehuurde webdesigner houdt meestal meer rekening met een mooie lay-out dan de gebruiksvriendelijkheid van een website, terwijl het zo belangrijk is. Als een klant bij je op kantoor komt, stuur je diegene toch ook niet van het kastje naar de muur, voordat hij of zij een offerte kan tekenen?

Verleiding en verlangen

Een bezoek aan een website is te vergelijken met speed-daten. Je moet namelijk je bezoeker verleiden en zo verlangen creëren naar jouw onderneming in een zo kort mogelijke tijd.

Verveel de bezoeker dus niet met saaie bedrijfspraat, maar schrijf wervende teksten en lever mooie foto's aan. Wanneer je tijdens een date alleen oppervlakkig over jezelf praat, ga je geheid alleen naar huis en hetzelfde geldt voor online ondernemen.

Het gaat niet om jou!

Als laatste wil ik meegeven dat het net als bij elke bedrijfsuiting niet om jouw mening gaat. De toekomstige klant van je onderneming moet op zijn gemak zijn. Stem de lay-out dus af op jouw branche en jouw doelgroep. Zorg dat ook de bezoeker zijn weg kan vinden en niet alleen jij zelf en de ingehuurde webdesigner.

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen bedrijf en dus ook voor de website van de onderneming. Een aangenomen partij kan van alles zeggen, maar jij weet als eigenaar het meest van de onderneming en jouw doelgroep.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

 

Tip de redactie