AMSTERDAM - De Nederlandse autoverkoop zit weer in de lift en de autopaleizen, de dure merkenstands en luxe viplounges zijn helemaal terug op de AutoRAI 2011. De show moet weer een ouderwets Nederlands autofeest worden, na de crisistentoonstelling in 2009.

Toch heeft de organisatie van de tweejaarlijkse expositie ook deze keer te maken met een fikse tegenslag.

Dat wil zeggen dat een belangrijk deel van de Japanse fabrikanten, Toyota, Nissan, Honda en Suzuki, de show dit jaar links laten liggen. Ook de Italiaanse maker van luxe sportauto's Maserati laat het afweten.

''Gelukkig haken niet alle Japanners af. We gaan met belangstelling kijken hoe de ontbrekende merken het gaan ervaren'', zegt AutoRAI-woordvoerster Paula Vermin. Zij wijst erop dat de Franse merken Peugeot, Renault en Citroën op de vorige autobeurs in 2009 ook waren afgehaakt en nu toch weer zijn teruggekeerd.

Belevenis

Volgens de organisatoren is 90 procent van de markt (47 merken) vertegenwoordigd. De fabrikanten pakken groots uit met hun nieuwste modellen en prototypes, variërend van supersportauto's als de Ferrari FF, de Mercedes SLS AMG E-Cell, tot de Opel Ampera plug in-hybride.

En de AutoRAI staat dit jaar meer dan ooit in het teken van belevenis. Zo kunnen bezoekers op het buitenterrein zelf ervaren hoe het is om te rijden met bijvoorbeeld een elektrische auto.

Nissan

Nissan en Toyota laten weten eigen evenementen te gaan organiseren. ''Het is niet meer vanzelfsprekend als er een autoshow is, dat je daar ook aan meedoet'', stelt de zegsman van Nissan. Het bedrijf organiseert in de tweede week van de AutoRAI een eigen evenement in Rotterdam, waar mensen de nieuwe elektrische Nissan Leaf, de 'auto van het jaar 2011', kunnen testen. Toyota is wel aanwezig op de RAI met zijn luxe merk Lexus.

Ondanks de afwezigheid van de Japanners wordt de AutoRAI volgens de organisatie een ''ouderwets autofeest'', met meer dan honderd primeurs. Het gaat wel om Nederlandse debutanten. De Europese en wereldprimeurs waren al te zien op de autoshow van Genève eerder deze maand.

Het concept van de AutoRAI werd twee jaar geleden door de crisis flink versoberd. Om de kosten te drukken voor de importeurs stonden de auto's voor het eerst niet meer per merk bij elkaar, maar per type. Ook moesten bezoekers het doen zonder luxe viplounges en mooie merkenstands. Het evenement trok toen slechts 220.000 bezoekers.

Bezoekersaantallen

De organisatie waagt zich niet aan een voorspelling voor wat betreft bezoekersaantallen voor de editie 2011. ''Maar we verwachten absoluut boven de 220.000 te komen'', aldus de zegsvrouw. In 2007 trok de expositie in Amsterdam nog 390.000 bezoekers.

Dat autokopers zich tegenwoordig vooral op internet oriënteren staat het feest in Amsterdam volgens Vermin niet in de weg.

''Het fysiek aanraken, het ruiken en voelen van de auto kan op de AutoRAI het beste omdat je daar alles bij elkaar hebt. En het is vrij laagdrempelig om eventjes achter het stuur plaats te nemen van een auto en hem te vergelijken met de directe concurrent die een eindje verderop staat. Dat grote fysieke voordeel haal je met internet natuurlijk nooit.''

AutoRAI is voor het publiek geopend van 13 tot en met 23 april.