DEN HAAG - In 2010 winkelden 9,3 miljoen Nederlanders tussen 12 en 74 jaar online, een half miljoen meer dan het voorgaande jaar. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt.

In de periode 2005-2010 is het aandeel internetters dat elektronisch winkelt gegroeid van 55 naar 77 procent.

Het aandeel internetters dat nog nooit goederen, inclusief vakanties, via internet heeft gekocht of besteld, is verder gedaald naar 23 procent. Dat is een halvering ten opzichte van 2005. Twee derde noemt als voornaamste reden om niet online te winkelen dat ze liever zelf winkels bezoeken.

Ruim een derde ziet de noodzaak van onlinewinkelen niet in en zo'n 30 procent is bezorgd over privacy of veiligheid. Zij willen hun creditcard- of persoonlijke gegevens liever niet via internet beschikbaar stellen.

Internetters die over de veiligheid van een website twijfelen, kunnen sinds woensdag de hulp inschakelen van een nieuwe dienst van Consuwijzer, het loket van de overheid voor informatie en advies aan consumenten.

Consuwijzer heeft een vragenlijst ontwikkeld waarmee internetshoppers de betrouwbaarheid van een site kunnen beoordelen. Zo moet voorkomen worden dat een gunstige internetaanbieding uiteindelijk een duurkoop blijkt.