Recentelijk kreeg ik weer de factuur van de Kamer van Koophandel (KvK) binnen om de jaarbijdrage te betalen.

Net als vele ondernemers en zelfs diverse fracties in de Tweede Kamer vraag ik me ten zeerste af waarom we dit disproportionele bedrag elk jaar weer moeten betalen voor onduidelijke toegevoegde waarde. Jaarlijks kost de KvK-bijdrage het bedrijfsleven zo’n 200 miljoen euro, maar dit terzijde.

Terwijl ik de betaalopdracht met frisse tegenzin invoerde in het electronic banking systeem van een alombekende bonusgedreven bank, dwaalden mijn gedachten af naar 07-07-‘07, de dag dat ik mijn bedrijf ging aanmelden bij de KvK.

Ongeïnteresseerd

Helaas trof ik waarschijnlijk nét weer die ene volledig ongeïnteresseerde medewerkster. Terwijl ik vol toekomstplannen en trots kwam vertellen dat ik me ging aansluiten bij het groeiende leger van zelfstandigen, wist zij met de grootst mogelijke moeite een ‘Pan-Am-glimlach’ te produceren om me vervolgens een aantal formulieren te overhandigen. Invullen!

Deze dame had blijkbaar nog nooit van het DICEE model gehoord en nee dan heb ik het niet over een nieuw dobbelspel. Want hoevelen maken zich niet schuldig aan het beschouwen van klanten als een verstoring van de dagelijkse routine in plaats van je brood en boter?

Al bij de voorbereiding van mijn onderneming was Guy Kawasaki één van mijn grote voorbeelden. Hij was Apple’s voormalige Chief Evangelist, is tegenwoordig durfkapitalist en een wereldwijd veelgevraagd spreker. Ik denk dat ik zijn lezing “The Art of Innovation” al zeker 3 keer heb gezien en ik blijf het één van de beste lezingen ooit vinden!

Hij spreekt hier onder andere over zijn DICEE kwaliteitsmodel wat staat voor: Depth, Intelligence, Completeness, Empowering en Elegance. Oftewel je producten moeten diepgang hebben, slimme oplossingen bieden voor een probleem, ondersteund worden door een scala aan diensten, je klanten meer kennis geven om zelf te groeien en hen ook nog eens weten te raken.

Achterhoofd

Bij mijn eigen producten en diensten die ik in de markt zet of waarover ik brainstorm houd ik altijd deze elementen in mijn achterhoofd. Als het uiteindelijke resultaat niet DICEE-proof is gaat het linea recta het papieren archief in.

Nu doet Guy er nog een schepje bovenop met zijn nieuwe boek ’Betovering’. Hierin vertelt hij hoe je bestaande en nieuwe klanten voor je kunt winnen. De eerste stap is dat je ‘likable’ moet zijn. Een heel belangrijk ingrediënt hiervoor is geen ‘Pan-Am-nepglimlach’, maar eentje die je ogen bereikt. Dus dames, stop maar met de botox en laat je kraaiepootjes zien #lol.

Vertrouwenswaardig

De tweede stap is om vertrouwenswaardig te zijn. Geef vertrouwen aan je klanten èn verdien dat van hen keer op keer. Hier hoort dus niet bij het beledigen van het intellect van je klanten zoals een door ons allen ondersteunde Nederlandse bank recentelijk op magistrale wijze deed.

Hun weerwoord? Ze hadden geen idee van de maatschappelijke effecten maar werden verrast en terechtgewezen door de ‘voice of the crowd’ via sociale media #delieverds.

De derde en meest cruciale stap is het toepassen van het voornoemde DICEE kwaliteitsmodel. Al met al een inspirerend denkraam om jezelf en je onderneming dagelijks mee op scherp te zetten. Wat is de laatste keer dat jij je klanten hebt betoverd? #lekkerblijvendoortrommelen.

Jakolien Sok is directeur/eigenaar van Sokrates Recruitment en het aanverwante trainingslabel Sokrates Academy. Zij is gespecialiseerd in recruitment 2.0, sociale media en recruitment campagnes. Volg haar op Twitter (@jakolien) of wordt fan op Facebook (/SokratesAcademyNL).