AMSTERDAM - Als een van de weinige IT-bedrijven ontsloeg Sogeti tijdens de economische crisis geen werknemers. Jeroen Versteeg, CEO van Sogeti Nederland, Ierland en Groot-Brittannië lijkt een vooruitziende blik te hebben. "Ik probeer te anticiperen op de enorme transitie waarin we zitten."

In juni 2008 was er geen pakjespiek, zo hoorde Jeroen Versteeg van de directie van TNT Express. "Pakjes zijn een hele goede indicatie van de activiteit van het Nederlandse bedrijfsleven", zegt de topman van Sogeti Nederland. "Is er geen piek in juni, dan is er een recessie op komst."

Al eerder merkte de ICT-dienstverlener dat grote bedrijven later gingen betalen. Ook dat was een slecht teken. En dus namen Versteeg en zijn management maatregelen.

"Onze strategie was het creëren van een zachte landing, maar na de val van Lehman kregen ook wij een harde klap. De hele bancaire sector ging op slot, projecten stopten en offertes werden teruggetrokken."

Briljant

Versteeg en de zijnen deden een nieuwe voorspelling: "We zagen een hele diepe recessie, maar verwachtten dat we medio 2010 weer herstel zouden krijgen. Daarop gingen we beleid ontwikkelen, dat briljant zou blijken, of stupide als we een double dip zouden krijgen."

Onderdeel van dat beleid was dat er geen mensen ontslagen zouden worden. Versteeg: "Dat kost heel veel geld en bovendien zouden we dan weer mensen moeten aannemen als de crisis voorbij zou zijn. Daarnaast hoopten we zo vertrouwen te creëren, dat zou zich dan weer uitbetalen als er weer krapte op de arbeidsmarkt komt."

Het beleid sorteerde effect, Sogeti werd door zakenblad Incompany al twee keer op rij uitgeroepen tot beste werkgever.

Aandeel

De crisis duurde voor Sogeti uiteindelijk nog heel 2010, maar volgens Versteeg is zijn bedrijf er beter uit gekomen. "We hebben de effecten van de crisis zeker gemerkt, maar we hebben wel marktaandeel gewonnen."

Versteeg kwam in 1997 in dienst bij een voorloper van Sogeti Nederland. In 2006 kreeg hij het roer in handen van het bedrijf dat veel zaken doet met bedrijven uit de top 200 en de overheid.
De ontwikkelingen in de ICT gaan snel. "Toen ik hier kwam werken kreeg ik een laptop", vertelt Versteeg.

"'s Avonds belde ik meteen mijn ouders en mijn vrienden om ze dat te vertellen. Tegenwoordig word je bijna meewarig aangekeken als je met een laptop komt aanzetten."

Consument

De CEO zag de IT veranderen van een aanbodgestuurde sector naar een vraaggestuurde sector. "Eerst bepaalde het bedrijfsleven de norm, nu bepaalt de consument wat er gebeurt."

De applicaties die op de smartphones en tabletcomputers worden gedownload zijn een belangrijke aanjager van de bij Sogeti veranderende bedrijfsstructuur.

"Mensen in een businessomgeving willen ook gewoon naar een appstore kunnen gaan om te downloaden wat zij nodig hebben. Ze willen niet eerst 400.000 euro uit geven en drie maanden wachten op een product. En ze willen betalen voor het gebruik, niet met een vast bedrag. Het app-effect verandert de verwachting van de klant."

India

Sinds enige tijd heeft Sogeti nu een laboratorium in India waar wordt gewerkt aan de ontwikkeling van applicaties, ook is er in Nederland een afdeling ingericht die zich bezighoudt met mobiele technologie.

Versteeg: "Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat je er iets mee moet doen, de cruciale vraag is wanneer je dat moet doen. Wanneer gaan wij onze resources die nu nog op internet zitten, massaal verschuiven naar de app kant? Als je te vroeg bent, introduceer je misschien iets waar de markt nog niet aan toe is en verlies je bestaande klanten. Als je te laat bent, verlies je marktaandeel."

CO2

Ook op het duurzame vlak kijkt Sogeti naar de toekomst. In 2011 wil de ICT-dienstverlener volledig co2-neutraal opereren door uitstoot te reduceren, maar ook door te compenseren. In het leasewagenpark zijn al verschillende hybridemodellen te vinden, Sogeti moedigt werknemers aan de treind te pakken, faciliteert het nieuwe werken en verving het volledige printerpark.

Met dat laatste bespaart het bedrijf ook nog eens dertig procent in kosten. "Ik vind het niet erg om goede maatschappelijke principes te combineren met bedrijfseconomische drijfveren. Uiteindelijk moet ik ook gewoon een bedrijf runnen en zorgen dat mensen hun salaris krijgen", aldus Versteeg.

Hoe 2011 er verder uit gaat zien? Versteeg: "Wij gaan onze klanten tevreden houden. Teruggaan naar hoe we werkten voor de crisis kan niet, als je dat doet ben je zo goed als dood. Ik wil blijven anticiperen op de enorme transitie waar we in gaan zitten."