Echt. Ze bestaan nog: ondernemers die nog niet actief zijn op Twitter. Sterker nog, ik was er tot een week geleden eentje van. De wondere Twitter-wereld van tweets, retweets, tweeps en hashtags ging dan ook volledig aan mij voorbij.

Hoewel druk met zo ongeveer alle andere social media, was twitteren er bij mij nog steeds niet van gekomen. In alle eerlijkheid was het bij mij een combinatie van koudwatervrees, scepsis, tijdgebrek en soms ook een beetje ‘socialmediamoeheid’.

Een beetje ondernemer gaat echter met zijn tijd mee, dus ging ook ik de afgelopen week op twitteravontuur.

Tweets en tweeps

Vorige week stuurde ik met gepaste trots en een tikje opwinding mijn eerste tweets (berichtjes) de Grote Twitterwereld in, keurig binnen de maximaal 140 tekens die ik mag gebruiken.

Maar: geen tweets zonder tweeps! Maar: waar haal je die volgers dan vandaan? En wie ga je zelf eigenlijk volgen? Enthousiast ging ik op zoek.

Digitaal welkomstcomité

De eerste tweeps (volgers) meldden zich al snel, toen ik als eerste op mijn Facebook- en Hyvespagina meldde dat ik nu ook op Twitter was te volgen. Hoewel ik Twitter vooral zakelijk ga gebruiken, werd ik door vrienden en familie vervolgens met open armen onthaald.

Er volgde een warm welkom door een waar digitaal welkomstcomité, dat mijn komst onder hun eigen volgers kenbaar maakte. Dank u! Op LinkedIn, dat ik al snel aan mijn Twitter-account koppelde, vond ik medetwitteraars uit mijn zakelijke netwerk.

What the FF?

Tot mijn aangename verrassing had ik op vrijdag zelfs mijn eerste FF te pakken via een attente fotografe in mijn netwerk. Voor de twitternitwits: dat FF staat voor Follow Friday, dé dag waarop veel mensen namen van personen twitteren die gevolgd kunnen worden (met doorgaans een hartelijke aanbeveling).

Ook dat resulteerde weer in enthousiaste nieuwe volgers. Meteen dus maar een notitie in mijn agenda gemaakt om op vrijdagen dat leuke gebaar naar een van mijn volgers te maken.

Nieuwsjunk

Het vinden van andere twitteraars om hen op de voet te volgen was niet zo moeilijk. Als toch al ware nieuwsjunk meldde ik me als kersverse volger aan bij zo ongeveer alle nieuwsdiensten, volg ik nu wat BN-ers, de twitteraars uit mijn vriendenkring én natuurlijk zakelijke netwerk en liet ik me inspireren door degenen die zij op de voet volgen.

Na die eerste nacht in alle onschuld op een oor gelegen te hebben, word ik de volgende ochtend bij het inloggen op mijn Twitter-pagina om de wakkere oren geslagen met meer dan 200 tweets.

Het laatste wereldnieuws van de afgelopen nacht, heel (heel veel) inspirerende quotes (duidelijk populair) en tweets van kennelijk in groten getale actieve nachtelijke medetwitteraars. Wow!

Ha, hashtags

Als complete twitternitwit stak ik her en der mijn licht op, informeerde ik naar de do’s en don’ts binnen de tweetiquette en het onvermijdelijke insiders ‘jargon’.

Vooral al doende leerde ik hoe dat twitteren nou precies werkt. Langzamerhand raakte ik ook vertrouwd met de mogelijkheden van de handige hashtags: het # teken dat wordt gebruikt om tweets te categoriseren, zoals gebeurtenissen, nieuwsberichten en (populair!) #quotes en tv-programma’s zoals #dwdd.

#durftevragen, #fail en #durfteverzinnen

Gefascineerd las ik de vragen én antwoorden die mensen durven te stellen via de handige Twitter ‘helpdesk’ #durftevragen.

Hoofdschuddend voelde ik mee met de frustratie als iemand hartgrondig zijn ongenoegen uitte met # fail. Ik grinnikte om tweets met zelfverzonnen hashtags van medeblogger Sanne Nuij van Arnhem als ‘arm gekneusd. #fail #typenmetlinksismoeilijk’.

Met een schuin oog hield ik constant het tabje rechtsonder op mijn beeldscherm met de melding van nieuwe tweets in de gaten. Blij verrast en vooral supernieuwsgierig surfte ik dan toch even naar mijn Twitterpagina om nieuwe tweets te checken. Niet echt goed voor je productiviteit ontdekte ik al snel.

Nerd alert

De F5-toets op mijn toetsenbord is er nog net niet van gaan slijten, maar ik heb nog nooit zo vaak een pagina – yep, die Twitter-pagina – ‘gefresht’ als de afgelopen week. Buiten het bereik van mijn pc en laptop, voelde ik me een complete nerd als ik alles en iedereen om me heen vergat.

Bijna continu hing ik met mijn neus zo ongeveer op het scherm van mijn Iphone, zodat ik vooral niets hoefde te missen. De nieuwigheid zullen we maar zeggen.

Het Twitterlicht

Toch zie ik al snel Het Twitterlicht. Na een week ben ik er wel uit. Twitter is leuk, snel, nuttig (nieuws!) en vooral verslavend. Opgetogen zit ik op het puntje van mijn stoel vooraan bij het laatste nieuws uit de wereld, mijn netwerk en mijn vriendenkring.

Toch merk ik dat zelfs ik verzadigd raak. Bovendien is actief zijn op Twitter behoorlijk tijdrovend. Zakelijk gezien zie ik echter vooral kansen, maar daarover meer in een volgend blog!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en hoofdredacteur van Nail Design Magazine. En natuurlijk is zij nu ook op Twitter te volgen via @ilse_de_boer!