ALMELO - De traditionele fietsenwinkel moet het vooral hebben van de elektrische fiets en de moderne versie van de bakfiets, die onder de noemer transportfiets door het leven gaat.

Ook neemt het aantal tweedehandsfietsen in de verkoop steeds verder toe. Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van Van Es Marketing Services onder ruim 250 ondernemers uit de branche.

Het aandeel gebruikte fietsen dat in de fietsenwinkel van eigenaar wisselt, liep de afgelopen jaren steeds verder op. In 2006 waren gebruikte fietsen nog goed voor 7 procent van de omzet, vorig jaar was dat opgelopen tot 12 procent.

E-bike

De opmars van de e-bike is nog steeds niet te stuiten. Fietsen met elektrische trapondersteuning zijn inmiddels goed voor een aandeel van 15 procent van de omzet. De groei moet de komende jaren vooral komen van andere typen fietsen dan stadsfietsen, zoals hybride fietsen.

Verder verwacht de branche dat de populariteit van zogenoemde transportfietsen, met een bagagerek voorop, verder toeneemt. ''De afgelopen jaren kregen fietsen steeds meer toeters en bellen en werden daardoor ook zwaarder'', aldus de onderzoeker. Die trend is voorbij, de fiets wordt nu weer lichter en heeft behalve het bagagerek voorop weinig extra's.