AMSTERDAM - Frog Design zegt de jukebox van de toekomst te hebben ontworpen. Het ontwerpbureau geeft de bekende muziekspeler voor cafés onder meer een facelift door dezelfde navigeeropties en bibliotheek aan te bieden als digitale muziekspelers en -services.

Frog Design maakte het ontwerp in opdracht van TouchTunes, een Amerikaans aanbieder van jukeboxes met aanraakschermen. De opdracht was om het imago van de jukebox zodanig te vernieuwen, dat het in potentie net zo'n groot cultureel icoon kan worden als in de jaren vijftig en zestig. Het ontwerpbureau kwam met de TouchTunes Virtuo, zo toont een video.

De Virtuo rekent af met de lange lijsten en het alfanumerieke navigeren van vroeger en biedt net als muziekdiensten als iTunes of Spotify de mogelijkheden om te surfen, te scrollen en te zoeken in muziekcatalogi. Als gebruikers niet weten wat ze willen afspelen, kunnen ze net als bij YouTube een blik werpen op een selectie van gerelateerde muziek. Als de naam van een artiest of album aangeraakt wordt, toont de jukebox op een volgende pagina verschillende achtergrondgegevens.

Personaliseren

Een andere aanpassing die Frog Design doorvoerde, is de mogelijkheid tot personaliseren. Het barpersoneel kan een selectie van favoriete nummers invoeren, die aansluit bij het karakter van het café. Ook bezoekers kunnen op hun smaak aangepaste afspeellijsten creëren en deze opslaan op een eigen MyTouchTunes-account.

Om de functionele waarde van de jukebox verder te verhogen, koos Frog Design ervoor om een camera te integreren in de jukebox. Daardoor kan het aan cafébezoekers dezelfde service bieden als een pasfotohokje.