AMSTERDAM - De MBNA bank, die creditcards verstrekt, wordt ervan beschuldigd een klant te hebben gemarteld door deze herhaaldelijk lastig te vallen met telefoontjes over zijn schuld.

Dat heeft een rechter volgens de BBC besloten. De schuld van de 51-jarige Keith Harrison, die ruim 20.000 pond bedroeg, werd kwijtgescholden. Volgens de rechter heeft MBNA verzuimd de man de voorwaarden die aan de creditcard verbonden waren, te verschaffen.

MBNA stelt geen 'betekenisvolle dialoog' met Harrison te hebben kunnen voeren. "We konden de redenen voor het niet betalen van de schuld niet achterhalen", aldus de bank.

Belaagd

"Naar mijn mening is de klant belaagd met telefoontjes om betalingen af te dwingen", aldus de rechter. "Deze telefoontjes waren een vorm van marteling vanwege de frequentie. Er is geen excuus voor gedrag waarvan de enige reden kan zijn het leven van de klant zo moeilijk mogelijk te maken."

Harrison vroeg de kaart in 1998 aan. In 2007 kwam hij in financiële problemen terecht, waarna hij zijn schuld zag oplopen en geen aflossingen meer deed.

MBNA heeft afgelopen december toegezegd in het vervolg beter om te gaan met klanten die in financiële moeilijkheden verkeren.