DEN HAAG - Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën wil dat er een einde komt aan de rittenregistratie die mensen moeten bijhouden als ze hun bestelauto van de zaak ook privé gebruiken.

Een woordvoerder van de bewindsman bevestigde dinsdag berichtgeving hierover in De Telegraaf. Weekers is in actie gekomen na Kamervragen van VVD'er Helma Neppérus.

Zij rept over ''de ergernis bij vooral kleinere bedrijven over het door werknemers moeten bijhouden van een rittenadministratie om geen bijtelling te krijgen voor privégebruik van een bestelauto''.

De VVD-staatssecretaris zegt dat hij die ergernis begrijpt en betreurt. ''Ik ben dan ook bereid om alles in het werk te stellen om die ergernis weg te nemen'', schrijft hij.

Afkoopbedrag

Verladersorganisatie EVO is erg positief over het voornemen van de staatssecretaris. Dat is een ander geluid dan we de laatste jaren hebben gehoord”, verklaart een woordvoerder aan NUzakelijk.

“Na jarenlang lobbyen is er, naast een kamermeerderheid, eindelijk een bewindspersoon die openlijk zegt een einde te willen maken aan deze ergernis van veel zakelijke bestelautorijders.”

EVO wil de ritregistratie vervangen door een afkoopbedrag per auto van 300 tot 500 euro per jaar. Hierdoor hoeft een chauffeur van een bestelauto niet meer 20 minuten per dag aan de administratie te besteden.

Kleine Fout

“Dat is op jaarbasis dagen. En als je een kleine fout maakt, bijvoorbeeld als je snel even langs de supermarkt gaat, krijg je al een boete. Daar willen we van af”, aldus de voorlichter.

Verder heeft het ook voordelen voor de overheid, volgens EVO. De belastingdienst hoeft niet meer de registratie van autorijders na te pluizen.

“De staatssecretaris ziet meer mogelijkheden in aanpassing avan de BPM en de motorrijtuigenbelasting, maar dat is eigenlijk een afkoopbedrag in de belasting. Hoe je het beestje ook noemt.”

Regeling

Hij schetst dat er al een aantal mogelijkheden zijn om de rittenregistratie niet te hoeven toepassen, maar hij weet inmiddels dat die niet in alle gevallen voldoende soelaas bieden. ''Ik zal dan ook de mogelijkheden onderzoeken om te komen tot een regeling voor bestelauto’s waarin een rittenregistratie niet langer noodzakelijk is'', belooft de bewindsman.

''Het gaat dan vooral om de werknemers die hun bestelauto voor minder dan 500 kilometer privé per jaar gebruiken, maar geen gebruik (kunnen) maken van voornoemde bijzondere regelingen. Ik ga dat doen in overleg met de sector. Daarbij zal ik ook kijken naar de bijtelling voor de bestelauto van de zzp'er.''

Een pasklare oplossing kan hij nu nog niet bieden, omdat hij de beslissing over de verandering in samenhang met andere belastingmiddelen ''binnen de groep van bestelauto's'' wil nemen. Begin juni stuurt hij een brief aan de Kamer.