
Grote bedrijven matig actief op social media
Volgens de onderzoekers ‘worstelen’ de bedrijven nog met het bepalen van een geschikte strategie. Ondernemingen vrezen voor een impact op de eenheid van de communicatie en het voortijdig uitlekken van belangrijke bedrijfsinformatie.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven met een notering aan de Midkap gemiddeld genomen terughoudender zijn op Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en Hyves dan AEX-bedrijven.
De populairste social media onder de beursgenoteerde bedrijven zijn LinkedIn en Twitter. Zo’n 90 procent van de grote en middelgrote ondernemingen is actief op LinkedIn.
Ongeveer 80 procent van de AEX-bedrijven is daarnaast actief op Twitter, terwijl van de Midkap-bedrijven bijna de helft Twitter gebruikt.
Het overgrote deel van de bedrijven gebruikt het medium om te monitoren wat er over het bedrijf wordt getweet of om een of enkele keren per week van zich te laten horen. Van de Midkap-bedrijven heeft bijna de helft een Twitter-account.
Hyves
Ook is een ‘substantieel’ aantal bedrijven actief op Facebook of op een eigen YouTube-kanaal. Ook hier geldt dat AEX-bedrijven duidelijker aanwezig zijn dan de middelgrote bedrijven.
Het op Nederland gerichte Hyves is het minst populaire sociale medium. Hierop zijn middelgrote bedrijven wel actiever dan hun AEX-collega’s.