Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 1 april 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

Grote bedrijven matig actief op social media

Door NUzakelijk/Carlie van Tongeren

18 feb 2011 om 13:23
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
AMSTERDAM – Grote en middelgrote beursgenoteerde bedrijven zijn nog maar matig actief op Twitter, LinkedIn en Facebook. Wel is hun aanwezigheid op social media groeiende, concludeert Citigate First Financial vrijdag op basis van een onderzoek.

Volgens de onderzoekers ‘worstelen’ de bedrijven nog met het bepalen van een geschikte strategie. Ondernemingen vrezen voor een impact op de eenheid van de communicatie en het voortijdig uitlekken van belangrijke bedrijfsinformatie.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven met een notering aan de Midkap gemiddeld genomen terughoudender zijn op Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en Hyves dan AEX-bedrijven.

Twitter

De populairste social media onder de beursgenoteerde bedrijven zijn LinkedIn en Twitter. Zo’n 90 procent van de grote en middelgrote ondernemingen is actief op LinkedIn.

Ongeveer 80 procent van de AEX-bedrijven is daarnaast actief op Twitter, terwijl van de Midkap-bedrijven bijna de helft Twitter gebruikt.

Het overgrote deel van de bedrijven gebruikt het medium om te monitoren wat er over het bedrijf wordt getweet of om een of enkele keren per week van zich te laten horen. Van de Midkap-bedrijven heeft bijna de helft een Twitter-account.

Hyves

Ook is een ‘substantieel’ aantal bedrijven actief op Facebook of op een eigen YouTube-kanaal. Ook hier geldt dat AEX-bedrijven duidelijker aanwezig zijn dan de middelgrote bedrijven.

Het op Nederland gerichte Hyves is het minst populaire sociale medium. Hierop zijn middelgrote bedrijven wel actiever dan hun AEX-collega’s.

Eerder

  • 03 feb 2011 om 12:21
    Ondernemers twijfelen nog over social media
    Geen afbeelding beschikbaar
Beeld: NU.nl
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

YouTubeFacebookTwitterLinkedIn


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 23:01
    FC Barcelona zet zonder Frenkie de Jong nieuwe stap richting landstitel
  • 22:54
    The Big Bang Theory-actrice Kaley Cuoco bevallen van dochtertje
  • 22:37
    Primeur in de Eredivisie: wedstrijden onderbroken vanwege ramadan
  • 22:03
    Verdachte van beschieten gevechtshelikopter bij Apeldoorn weer vrij

Meest gelezen

  • 1
    Rusland leidt VN-Veiligheidsraad, Oekraïne spreekt van slechte 1 aprilgrap
  • 2
    Van speurkatten bij de douane tot parkeerpop: een selectie van 1 aprilgrappen
  • 3
    Verstappen verslaat Mercedes-coureurs in strijd om poleposition in Australië
  • 4
    Verkenners in drie provincies klaar, elders moeten ze coalitiepuzzel nog leggen
  • 5
    Pérez werd 'passagier in eigen auto': 'Het was een verschrikkelijke dag'


Nieuwsvideo's

  • Vrouw rijdt met auto tramstation binnen in Brussel
    Vrouw rijdt met auto tramstation binnen in Brussel
  • Klimaatactivisten gieten zwarte vloeistof in bekende Romeinse fontein
    Klimaatactivisten gieten zwarte vloeistof in bekende Romeinse fontein
  • Meer aanbieders op het spoor een goed idee? In het VK ging het mis
    Meer aanbieders op het spoor een goed idee? In het VK ging het mis
  • Paniek in Amerikaanse theaterzaal na instorten plafond door tornado
    Paniek in Amerikaanse theaterzaal na instorten plafond door tornado

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden