AMSTERDAM - De markt van gemotoriseerde eenwielers begint uit te dijen. Was er al de Segway en Honda's U3, nu is Solowheel aan dat rijtje toegevoegd. Het vervoermiddel zou handig zijn voor forensen die vanaf een station nog een grote loopafstand naar het werk moeten overbruggen.

Net als de concurrentie is Solowheel van het bedrijf Inventist, eerder verantwoordelijk voor uitvindingen als de Hydroglider, het Orbitwheel en de Xing Scooter, een zelfbalancerend vervoersmiddel.

De Solowheel onderscheidt zich echter van concurrenten door ook zelf energie te genereren. De eenwieler, die draait op energie afkomstig van een Lithium-batterij, laadt zichzelf onderweg op door remkracht om te zetten in elektriciteit. Dit recuperatieve remmen is geen onderdeel van bijvoorbeeld de Segway of de U3.

Remmen doet een gebruiker overigens door achterover te leunen. Met het bewegen van de benen is het mogelijk om naar links of naar rechts te sturen. Voor voldoende zitcomfort kan de chauffeur gebruik maken van een handvat en inklapbare voetsteuntjes. De Solowheel kan een snelheid van twintig kilometer per uur halen.

Ook qua prijs concurreert de Solowheel met de Segway: in april zou het ding voor zo'n duizend euro op de markt komen, terwijl de goedkoopste Segway zo'n zesduizend euro kost.