AMSTERDAM - Het nieuwe Australische biermerk Broo heeft een opmerkelijke manier bedacht om meer bier te verkopen. Het geeft gratis aandelen weg aan consumenten die online een pak bier bestellen.

De koper krijgt tien gratis aandelen in het bedrijf per verpakking. De consument kan maximaal vijftig kratten afnemen. Broo geeft aan tien miljoen aandelen weg te kunnen geven. Het gaat echter alleen om lokale afnemers. De actie loopt nog tot 28 februari dit jaar.

Voor elke verkochte krat doneert Broo tevens één Australische dollar aan de hulpverlening die nodig is door de overstromingen in het land. Het biermerk is sinds januari dit jaar nieuw op de Australische markt.

Consumenten

Het is niet voor het eerst dat bierbrouwerijen de consument betrekken bij het bedrijf. Zo bestond er in het verleden BeerBankroll, een Brits initiatief dat met het geld van consumenten een brouwerij en een bar wou openen. De consument kreeg in ruil daarvoor het recht om beslissingen te nemen zoals het uiterlijk van het logo en de smaak van het bier.

Ook het Nieuw-Zeelandse OurBrew maakte gebruik van 'crowdfunding', maar ging tevens de samenwerking aan met bestaande brouwerijen. Beide initiatieven zijn inmiddels gefaald.