Mijn blogs over veranderen an sich én het feit dat ik geloof dat veranderingen zo leuk mogelijk moeten worden gemaakt, heeft nogal tot wat reacties geleid.

Heerlijk vind ik dat: ik heb al een flinke verzameling positieve en negatieve verhalen voor in de ‘Leuk! Veranderen Toolbox’, mijn nieuwe project.

Daarover binnenkort meer, want ik wil in deze blog de basisbeginselen van verandermanagement met u delen. Ik ben namelijk van mening dat er hele simpele beginstappen naar een veranderproces zijn, die vaak worden overgeslagen. Met alle (negatieve) gevolgen van dien.

De titel van deze blog geeft het al aan: verandermanagement is horen, zien en zwijgen.

Horen

Luisteren lijkt eenvoudig, maar is moeilijker dan men denkt. Wat zegt iemand nou écht?
En vooral, wáár wordt er gesproken? Een kopje koffie met het schoonmaakteam van een organisatie levert vaak nieuwe inzichten op. Over de sfeer binnen een gebouw, de werkmentaliteit en de mate van beleefdheid en gastvrijheid van medewerkers.

Ook bij de goede oude koffieautomaat is kennis te halen, en dat gaat verder dan ‘het is me toch wat hè, daar in Egypte”. Stel u benaderbaar op, en lúister.
Écht luisteren is hier cruciaal: wat wordt er nou echt gezegd? En waarom? Verval niet in verdediging van uw positie, uw mening of de op touw zijnde veranderingen; luister!

Zien

Bekijk wat er gebeurt binnen uw organisatie. Hoe zien de processen er uit, maar ook; hoe komen medewerkers `s ochtends binnen? Waar ligt de gemeenschappelijke deler van medewerkers, zijn ze bijvoorbeeld allemaal heel secuur in het opruimen van hun bureau, of houden ze allemaal van met hun voeten op tafel zitten? Daar liggen kansen! Vind de verbindende factor, en probeer zo objectief mogelijk te kijken naar wat u ziet.

Een onbekende van de organisatie door uw gebouw laten lopen en zijn of haar mening op papier zetten kan hierbij een goede eerste stap zijn. Tip: zoek hiervoor iemand met een oog voor detail.

Let op, mijn beste verandermanager! U kíjkt alleen nog maar. Dus géén adviezen, waardeoordelen of kritische blikken richting collega’s/medewerkers.

Zwijgen

‘Zwijgen? Ik moet als ambassadeur van een verandering toch spreken over de nieuwe situatie?’. Niet per sé. Het kan namelijk tegen u werken, dat constant spreken over de verandering en wat er zo goed aan is en waarom iedereen enthousiast móet zijn. Allergie ligt op de loer, en van medewerkers met jeuk en uitslag wordt niemand blij, zeg maar.

Bespreek uw bevindingen nog niet binnen de organisatie, tot u zowel het “horen” als “zien” proces zo volledig mogelijk hebt doorlopen. Laat het bezinken. Zwijg. Denk na over de kansen die er liggen, de aspecten die u kunt veraangenamen en de onderdelen die kunnen leiden tot betrokkenheid bij veranderingen binnen de organisatie.

En ja, dan mag u spreken. Heel eventjes maar. En handelen, ook dat mag. Om daarna weer een nieuwe ronde horen, zien en zwijgen in te gaan.

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA