RIJSWIJK - Elektronicaconcern Expert helpt gedupeerde klanten van de failliete concurrenten It's en Prijstopper een beetje uit de brand. Dat heeft Expert afgesproken met de curatoren van het moederbedrijf IMpact Retail, dat eind vorige maand failliet is gegaan.

Mensen die bij It's of Prijstopper een aanbetaling hebben gedaan en dachten dat zij naar hun geld kunnen fluiten, krijgen de helft van deze aanbetaling terug bij Expert, mits zij daar een aankoop doen van vergelijkbare waarde.

Volgens Expert hebben duizenden klanten een aanbetaling gedaan. Om hoeveel mensen het precies gaat en hoeveel zij in totaal hebben aanbetaald, wilde een woordvoerder niet bekendmaken.

Sympathiek

De Consumentenbond vindt het een sympathiek initiatief van Expert. Consumenten zien vaak hun aanbetaalde geld niet meer terug als een bedrijf failliet is gegaan. ''Dit is beter dan niks, al moeten mensen zelf kijken of zij hier gebruik van willen maken'', zei een woordvoerster.

Expert heeft ook met de curatoren van It's en Prijstopper afgesproken om alle standaard garantieverplichtingen over te nemen. Klanten die het afgelopen jaar bij een van de winkels een product hebben gekocht, kunnen voor vragen en reparaties terecht bij alle Expert­winkels in Nederland.

Voor klanten met aanbetalingen aan Modern.nl, ook een dochteronderneming van IMpact Retail, wordt nog gewerkt aan een oplossing, zo meldt de website van het concern.