AMSTERDAM - Judith Schoenmaeckers is uitgeroepen tot commercieel directeur van het jaar. De Randstad-directeur versloeg in de finale Leo Koppelaar van softwarebedrijf AFAS en Bas Hoogland van Landall Greenparks.

Ruim 700 vakgenoten en een jury verkozen Schoenmaeckers (1967), bij Randstad verantwoordelijk voor een team van honderd mensen, tot de tweede vrouwelijke winnaar op rij.

De verkiezing, die wordt georganiseerd door de vakorganisatie Sales Management Association (SMA), leverde sinds 1972 vooral mannelijke winnaars op. Van een trendbreuk is volgens haar echter geen sprake.

"Ze hebben gewoon gekozen voor de beste kandidaat. Er zijn genoeg vrouwelijke commerciële directeuren om uit te kiezen", reageert Schoenmaeckers.

Hoe voelt het om de beste te zijn?
"Ik voel me enorm trots. De afgelopen jaren zijn zware jaren geweest, zowel voor Randstad als voor de uitzendbranche als geheel. Ik heb bewezen dat het loont om te blijven kijken naar wat er wel mogelijk is."

De winnaar wordt beoordeeld op leiderschap, behaalde prestaties, bijzondere verdiensten en voorkomen. Wat gaf volgens jou de doorslag?
"Een bijzondere verdienste was dat ik de afgelopen drie jaar een apart salesteam heb opgebouwd waarvan de mensen zich alleen maar focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. Als marktleider proberen we vooral oude klanten vast te houden, maar door deze strategie hebben we ondanks een slecht jaar meer klanten binnengehaald.”

Wat maakt jou verder tot terechte winnaar?
"Ik heb laten zien dat ik echt voor mijn klanten en mensen sta en het lef heb om dingen op een andere manier te doen. Als onderdeel van het nieuwe salesteam hebben we bijvoorbeeld veel gewerkt met 'hit teams' om grote klanten binnen te halen. Een jaar van te voren zijn we met experts uit de branche ons grondig gaan verdiepen in de klant. Meerdere van hen waren daarover positief verrast.”

Lef?
"Lef en gedrevenheid. Laatst kregen we bij een tenderproject te horen dat we 3-0 achter stonden. Toen hebben we drie dagen voor de presentatie een geheel nieuw voorstel in elkaar gedraaid. Die klant hebben we toen alsnog binnengehaald."