Eén van de vragen die ik mezelf de laatste tijd steeds vaker stel, is: “wat vind ik leuk?” Eerlijk gezegd weet ik dat niet zo goed. Ik voel me heel goed thuis in een adviserende rol, een soort van consultancy, maar zo nu en dan m’n handen vuil maken vind ik dan ook wel weer leuk.

Ik ben me gaan afvragen of ‘waar ik goed in ben’ en ‘wat ik het leukste vind’ wel dezelfde dingen zijn. Voorbeeldje: ik ben goed in het bouwen van websites, ik ben goed in programmeren.

Ik vind het bedenken van concepten heel erg leuk, net als het verhogen van efficiëntie door middel van timemanagement. Wat ik ook heel leuk vind is om nieuwe dingen te proberen. Of bijvoorbeeld een nieuwe cursus te volgen om nieuwe dingen te leren en tot nieuwe inzichten te komen.

Positieve feedback

Maar het leukste is om positieve feedback te krijgen van klanten. Dat hoeft niet te betekenen dat een klant geen feedback heeft, maar dat de ervaring van de klant overwegend positief is. Als je vervolgens de feedback opneemt en verwerkt in je product, zorgt alleen maar voor een leukere relatie met de klant.

Zo is dat ook met bijvoorbeeld mijn urenregistratie software waar ik het eerder over heb gehad. Op het moment van eerste oplevering was dit nog lang niet perfect. Dat is het nog steeds niet natuurlijk, maar dankzij de waardevolle feedback van klanten kan ik het systeem uitwerken tot het bruikbaar is voor ieder soort urenregistratie. Daar word ik vrolijk van en daar worden mijn klanten vrolijk van!

Met andere woorden: als het leukste van het vak nou is, om te horen dat je klant blij is met je product, dan lijkt mij de conclusie heel simpel: dit is mijn vakgebied.

Urenregistratie

Ik heb inmiddels een beetje mijn draai gevonden in de urenregistratiemarkt. Het combineert precies wat ik leuk vind: het is webbased (websitebouw). Het vernieuwde concept, dat compleet anders is dan een normaal urenregistratiesysteem, heb ik zelf bedacht (bedenken van concepten).

Ik heb de vrijheid om optionele features in te bouwen waarvan ik denk dat ze wel eens doeltreffend kunnen zijn (nieuwe dingen proberen). En daarnaast ben ik zelf constant in ontwikkeling op het gebied en zijn er nog een aantal cursussen in timemanagement die ik zeker nog ga volgen (nieuwe dingen leren).

Tussenweg

Met andere woorden heb ik een vakgebied gevonden waarin ik mijn ei kwijt kan. Ik heb gekeken naar wat ik leuk vind, heb al die dingen gecombineerd en ben zodoende tot een prima tussenweg gekomen.

Ik zag een kans om een nieuw product te brengen, op een nieuwe manier, en heb dit gedaan. Daarom: kijk naar wat je leuk vindt, focus je daarop en ga op zoek naar waar er vraag naar is. Het resultaat: een leuker vak dan dit kan ik me niet bedenken, dus ik heb m’n draai wel gevonden!

Edwin Dijk is directeur/eigenaar van Sitix IT Innovations, een automatiseringsbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in online communicatie en optimalisatie van bedrijfsprocessen. Volgen via Twitter? Dat kan.