AMSTERDAM - Met de belangrijke Autosalon van Genève van begin maart in aantocht, geven fabrikanten een voorproefje van wat er allemaal tentoongesteld wordt. Zo ook BMW, dat alvast een intelligent communicatienetwerk en een augmented reality-applicatie toont.

Als BMW zijn toekomstvisie toont, dan gebeurt dat met ConnectedDrive: de verzamelnaam voor intelligente technologie die de autofabrikant momenteel ontwikkelt.

Een van de slimme technologieën die BMW onder meer onder de aandacht bracht deze week, is Near Field Communication (NFC), waarmee apparaten en systemen draadloos met elkaar in contact te brengen zijn. BMW benut NFC aan de hand van een speciale autosleutel: daarmee krijgen automobilisten onder meer draadloos toegang tot navigatiesystemen, kunnen ze hotelreserveringen doen en treinkaartjes bestellen. Het bedrijf legt het concept uit in een video.

Headup-display met augmented reality

Verder gaat het Duitse bedrijf in Genève ook een augmented reality-toepassing etaleren. Een head-up display moet in de toekomst via augmented reality de actuele verkeerssituatie in beeld brengen: als aanvulling op het zicht op de weg, ziet de rijder een driedimensionaal beeld, dat afkomstig is van de boordcomputer.

"Op deze manier kunnen bijvoorbeeld aanwijzingen van het navigatiesysteem, zoals pijlen, exact daar worden geprojecteerd waar ze van toepassing zijn, bijvoorbeeld in een afslag", aldus BMW.

ActiveE

BMW geeft de gebruiker de mogelijkheid om het programma af te stellen naar eigen voorkeuren. In de praktijk kunnen ook medepassagiers van het systeem gebruik maken, waardoor ze de rol van copiloot kunnen innemen.

Daarnaast toont de autofabrikant de productieversie van zijn ActiveE, een BMW 1 Serie Coupé met elektrische aandrijftechniek. Het vermogen van de elektromotor is 170pk en de actieradius zou ongeveer 160 kilometer bedragen. BMW gaat de ActiveE in de loop van dit jaar leveren.