AMSTERDAM - Waar een botsing met een benzine tankende auto levensgevaarlijk is, geldt hetzelfde voor een aanrijding met een wagen die aan het opladen is. Een nieuw systeem van Continental, een Duitse fabrikant van auto-onderdelen, zou dat gevaar wegnemen.

Continental heeft voor elektrische en hybride voertuigen een sensor ontwikkeld, die bij een ongeluk onmiddellijk de spanning van de batterij kan afhalen. Daardoor kunnen hulpdiensten hun werk doen, zonder een elektrische schok te riskeren. Dit gevaar bestaat met name als een auto opengebroken moet worden, om een slachtoffer te kunnen bevrijden.

"De versnellingssensor detecteert een ongeval en geeft deze informatie aan het accumanagementsysteem dat vervolgens de batterij uitzet", zegt een woordvoerder van Continental tegen Gizmag.

evSAT

Bij detectie van een aanrijding van de zij-, voor- of achterkant is de batterij binnen een halve seconde gedeactiveerd. Bij andere ongevallen, bijvoorbeeld het omkieperen van een auto, zou het oplaadproces binnen maximaal vier seconden gestopt worden.

Introductie in Duitsland

Continental gaat evSAT, zoals de sensor heet, in 2012 introduceren in het voertuig van een nog onbekende Duitse autofabrikant. Volgens de firma zijn er nog een reeks andere automerken ook geïnteresseerd.

In de VS bestaat er al een wettelijke verplichting dat het oplaadvoltage binnen van een auto vijf seconden onder de 60 Volt moet komen te liggen, wanneer er een ongeluk plaats vindt. Deze wet bestaat nog niet in Duitsland.