AMSTERDAM - Adverteerders hebben vorig jaar 863 miljoen euro uitgegeven aan televisiespotjes, 10,6 procent meer dan in 2009. Vooral het tweede en derde kwartaal lieten vorig jaar een forse stijging zien.

Met deze jaarcijfers zit de markt voor televisiereclame weer boven het niveau van 2008, het jaar voor de economische crisis. Dat heeft het Nederlands marketingcentrum voor televisiereclame SPOT woensdag bekendgemaakt op een symposium in Amsterdam.

Behalve aan spotjes besteedden adverteerders tevens meer aan non-spotreclame op televisie in de vorm van gesponsorde tv-programma's. Deze markt groeide vorig jaar naar 111 miljoen euro, een stijging van 6,6 procent.

Onlinevideo

SPOT ziet ook de reclamemarkt op de onlinevideomarkt fors groeien. In 2010 werd daar een omzet gerealiseerd van 9,5 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2009.

SPOT-directeur Michel van der Voort: ''Adverteerders vallen in onzekere tijden terug op de mediumtypen die hun de meeste zekerheid bieden. Daar is televisie een van de koplopers in. Ook in 2002 hebben we gezien dat de televisiemarkt zich snel kan herstellen na een crisis. De groei die we in 2010 gerealiseerd hebben, is echter wel heel bijzonder.''

Herstel

Het marketingcentrum verwacht voor dit jaar een verder herstel van de economie. SPOT-directeur Michel van der Voort rekent erop dat de reclamemarkt op televisiegebied dit jaar verder groeit met 4 tot 6 procent.

De markt van spotjes die voorafgaan aan video's op internet, zal volgens Van der Voort ook het komende jaar een stormachtige groei van enkele tientallen procenten laten zien.