AMSTERDAM - Sociale websites worden steeds belangrijker om te ‘scoren’ op zoektermen, zegt de expert op het gebied van zoekmachinemarketing Keesjan Deelstra.

“Hoewel het zoeksysteem van Facebook nog niet veel wordt gebruikt, kan het zeer relevant zijn omdat je binnen een sociale context zoekt”, zegt Deelstra, die de auteur is van het onlangs geupdate ‘Handboek zoekmachinemarketing’.

Deelstra raadt ondernemers die binnen Facebook gevonden willen worden uiteraard als eerste aan om een eigen Facebook-pagina te nemen. Daarnaast kunnen websites, of onderdelen daarvan, ‘getagged’ worden als een zogeheten sociaal object; als een film, een boek, of een mens bijvoorbeeld.

Hierdoor kan een bezoeker een website of een product ‘liken’, een manier om favoriete websites te delen met Facebook-vrienden. “Dan verschijn je dus met je product in iemands profiel”, aldus Deelstra.

Kring

Daardoor weet Facebook dat iemand een boek interessant vindt. "Als mensen binnen die kring zoeken, zien ze die resultaten." Ook duikt een website die als sociaal object getagged is op in de zoekresultaten op Facebook.

“Google is erg informatiegedreven, maar staat losser van je sociale netwerk”, merkt Deelstra op. De zoekmachine van Microsoft, Bing, is een stap verder dan Google met het integreren van Facebook. Zo kan op Bing een zoekresultaat worden ge-‘liked’, en de zoekmachine neemt Facebook-aanbevelingen mee in een apart blokje.

Deelstra: “Waar bij Google het aantal en de kwaliteit van hyperlinks het belangrijkste uitgangspunt is om de positie in de zoekresultaten te bepalen, telt bij Facebook vooral het aantal ‘likes’.”

Advies

Deelstra is naast de maker van het eerder genoemde handboek de bedenker van een online softwareprogramma dat een analyse maakt van de relevantie van bepaalde zoektermen en in welke termen een ondernemer tijd en geld zou moeten steken.

Op ‘sociaal’ gebied heeft hij nog het advies om een Google-profiel ook toegang te verschaffen tot alle sociale netwerken en websites waar een bedrijf over beschikt.

“Vanuit de ondernemer gezien is het zinvol om je sociale profiel in te vullen. Als jij daarmee bekend wordt in andere profielen, dan kunnen jouw eigen zoekresultaten ook vaker opduiken in resultaten”, aldus Deelstra.

Lokaal

Naast sociale sites wordt ook het begrip lokalisatie steeds belangrijker op online zoekgebied, meent Deelstra. ”Kijk in google maps hoe jouw bedrijf er in staat en claim deze melding, als je dat nog niet gedaan hebt. Dan kun je zaken als openingstijden, betalingsmogelijkheden en foto’s toevoegen.”

Het toegenomen belang van ‘lokatie’ valt samen met de opmars van de smartphone. Deelstra: “Mensen zoeken steeds vaker met hun mobiel.” Maar de resultaten daarbij zijn volgens de zoekexpert nog niet erg gerelateerd aan de plek waar je zoekt. “Daar ligt een uitdaging voor ondernemers.”