ROTTERDAM - De groei in de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten lijkt te stagneren. Ook de tevredenheid over deze zogeheten outsourcing loopt terug. Dit blijkt uit de maandag gepubliceerde ICT Barometer van adviesbureau Ernst & Young.

Het klimaat voor outsourcing is het afgelopen jaar behoorlijk verkild. Waar een jaar eerder nog werd gerekend met een groei in zowel volume als kwaliteit van uitbestede diensten, is dat optimisme intussen verdampt, stelt het onderzoek.

De uitbesteding van softwareontwikkeling en onderhoud van hardware stijgen nog licht, maar de groei bij de jarenlange 'kampioen outsourcing’ de callcenters hapert en bij marketing en communicatie is het zelfs fors teruggelopen.

Tevreden

De tevredenheid onder de zeshonderd ondervraagde Nederlandse managers over uitbesteding is, uitgedrukt in een rapportcijfer, teruggelopen van een 6,8 in 2009 naar een 6,6 in 2010.

Hoewel de tevredenheid bij uitbestedingen aan de lage kant is, is er in het algemeen geen sprake van het grootschalig terugnemen van de activiteiten in eigen beheer, zegt Stefan Westdijk van Ernst & Young. Die terugname is alleen te zien op het gebied van managementactiviteiten en personeelsbeleid.

Uitbesteding

Bij uitbesteding is veel gericht op handhaving van de status quo. Westdijk: ''Een sprekend voorbeeld daarvan is de uitbestedingscontracten, waarvan bijna 75 procent na afloop wordt verlengd. Dat dit bijna een automatisme is, wordt veroorzaakt doordat bedrijven en instellingen huiverig zijn om onenigheid met hun uitbestedingspartner te krijgen.''