AMSTERDAM - Elke week een overzicht van de opmerkelijkste innovaties. Met ditmaal: een Pinokkio-vliegtuig, medewerksters in de vorm van hologrammen, zelf augmented reality maken, een gezichtsherkennende winkel en een slimme controller.

Waar geavanceerde vervoersmiddelen, of het nu om treinen, vliegtuigen of auto's gaat, ons steeds sneller op onze bestemming brengen, komt er over een aantal jaar mogelijk nog een snel alternatief bij.

Industrieel ontwerpbureau Frassanito & Associates wil een nieuw design voor de neus van een vliegtuig voorleggen. Het idee is om de neus heel langwerpig te maken, zodat het vliegtuig minder geluidsoverlast zou veroorzaken.

De neus die designbureau Frassanito & Associates voorstelt, is onder meer bedoeld voor supersonisch snelle vliegtuigen als die van het eerder gestopte Franse Concorde. Vooral deze vliegtuigen hebben nogal eens te kampen met strenge geluidsregels op bepaalde luchthavens.

'Hologrammedewerksters'

Ook Manchester Airport komt met innovatie in de luchtvaartindustrie. Het probeert de procedure van veiligheidscontroles te versnellen, zodat er geen lange rijen ontstaan bij de gates. Het vliegveld installeerde twee hologrammen om passagiers te wijzen op de veiligheidsvoorschriften.

De hologrammen zijn van bestaande medewerkers en zijn gemaakt door het Britse bedrijf Musion. Deze zijn geprogrammeerd instructies te geven aan passagiers voordat zij een veiligheidscontrole ondergaan. De holografische medewerkers worden geprojecteerd op een plat oppervlak, maar geven volgens de makers een net zo nauwkeurig beeld als een spiegel.

Doe-het-zelf augmented reality

Een nieuwe toepassing van virtuele realiteit was deze week ook afkomstig van Hololabs Studio. De app-ontwikkelaar komt binnenkort met een iPhone-app die gebruikers in staat stelt om foto's van objecten te laten omzetten in augmented reality.

MixAR, zoals de iPhone-app heet, laat gebruikers zelf augmented reality creëren en delen met de gebruikers van de app. Deze augmented reality kan gemaakt worden in de vorm van afbeeldingen en video's. Gebruikers hoeven geen verstand van coderen te hebben. Volgens Hololabs bestond er nog niet een app die een dergelijke dienst aanbiedt.

Eindresultaat is dat mensen ergens een object met een QR-code tegen kunnen komen, dat door een MixAR-gebruiker is voorzien van extra beeldmateriaal en informatie. Die beelden en informatie verschijnen dan op het scherm van hun mobieltje, als de persoon in kwestie tenminste een bijbehorende augmented reality-applicatie heeft opgestart. Mogelijk is de app interessant voor retailers, die eenvoudiger een QR-code met info kunnen koppelen aan hun winkelpui.

Gezichtsherkennende winkels

Retailers hebben sowieso meer mogelijkheden nu gezichtsherkenning hen in staat stelt om suggesties te doen. Er is weer een dergelijk systeem geïntroduceerd deze week.

De 'Next Generation Meal Planning Solution' werd onlangs op een retailbeurs getoond en is ontstaan uit een samenwerking tussen Kraft Foods en Intel. Een camera voor een scherm analyseert het gezicht van de consument, waarna een digitale verkoper de suggesties aanprijst.

Het video-analyticssysteem is in staat het geslacht, de leeftijd en het aantal mensen dat wacht te herkennen. Ook neemt het systeem de tijd van de dag mee in de aanbeveling. Kioskhouders kunnen met het systeem drukte aan de kassa vermijden en verschillende producten extra aandacht geven.

Slimme controller

Gameverkopers zullen zich ook in de handen wrijven met een controller die lastig te besturen videospellen versimpelt. Moderne controllers en joysticks hebben nogal wat functies: bijvoorbeeld pads waarmee personages te besturen zijn, meerdere buttons die verschillende soorten aanvallen mogelijk maken, en triggerknoppen waarmee de speler kan sprinten of gas geven.

De Avenger van N-Control, onderdeel van het New Yorkse bedrijf iControl Enterprises, is een externe plaat voor de Xbox 360-controller die zo ontworpen is dat deze makkelijker en sneller toegang geeft tot verschillende knoppen.

Ten eerste biedt de controller de mogelijkheid om de functies van triggerknoppen in te stellen naar persoonlijke voorkeuren. De speler krijgt met één druk op de knop toegang tot negen verschillende verstelbare functies. De controller zou zelf ook feedback geven hoe dat het beste gedaan kan worden.

Daarnaast is de speler in staat om alle face buttons, uitgezonderd de A-knop, te bereiken zonder dat deze zijn duim van de analoge stick af hoeft te halen. In plaats daarvan kan de gamer ze bedienen met zijn middelste vingers.

Innovatie 360: alle afleveringen