VENLO - Venlo wil een railterminal bouwen voor goederenvervoer. Deze terminal, die 45 miljoen euro gaat kosten, past in het streven van de stad om zich de komende jaren door te ontwikkelen tot Europees knooppunt voor goederenvervoer.

De provincie Limburg, de gemeente Venlo en de NV Regio Venlo hebben daartoe donderdag een bidbook aangeboden aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

De partijen vragen de minister om een financiële bijdrage. Ook vragen ze de grensoverschrijdende regelgeving beter op elkaar af te stemmen.

Rotterdam

Zo'n 20 procent van het containervervoer van de haven van Rotterdam naar het Europese achterland en terug gaat via Venlo. De verwachting is dat dit transport via Venlo de komende twintig jaar verviervoudigt, wat goed is voor vijf- tot tienduizend nieuwe banen in de logistieke sector, aldus het bidbook.

De komende vier jaar moeten ook knelpunten worden opgelost aan de Duitse zijde van het spoor, tussen Viersen en Kaldenkirchen. De kosten hiervoor worden geraamd op 200 miljoen euro. Limburg en Venlo vragen Schultz om de Duitse overheid te bewegen tot het verlenen van medewerking aan deze noodzakelijke investeringen aan het spoor.

Kosten

De kosten voor de railterminal zouden via publiek-private samenwerking gedragen kunnen worden. Venlo faciliteert de groei van de Noordzeehavens en draagt zodoende flink bij aan de economische ontwikkeling en de welvaart van Nederland, staat in het bidbook.

Rotterdam, Antwerpen en Duisburg, de grootste inlandse zeehaven ter wereld, maken de komende jaren een flinke groeispurt, aldus het bidbook. Regio Venlo is naar eigen zeggen het kloppende hart tussen deze drie grote Europese havens en maakt mede hun groei mogelijk door de uitgebreide logistieke bedrijvigheid.

Maar binnen enkele jaren zit Venlo aan de top van zijn capaciteit. Om de toekomst veilig te stellen, is investeren in een railterminal noodzakelijk, blijkt uit het bidbook.