AMSTELVEEN - Sigarettenfabrikanten spelen met prijzen en de inhoud van pakjes sigaretten en shag om rokers aan zich te binden. Een pakje Lucky Strike is vanaf 1 maart minder duur dan een pakje Marlboro.

Als gevolg van een accijnsverhoging kost een pakje Marlboro voortaan 5,20 euro voor negentien sigaretten, Lucky Strike kost voortaan 5 euro voor 19 sigaretten. Dat heeft British American Tobacco (BAT) donderdag laten weten.

''We halen Lucky Strike uit het zogenoemde premiumsegment'', aldus een woordvoerder. Dat doet BAT omdat consumenten het anders te duur vinden en de fabrikanten bang zijn dat de roker goedkoper gaat roken, of zelf sigaretten gaat draaien. Op de sigaretten in het duurste segment zitten de hoogste marges voor de branche.

Prijzen

Eind vorig jaar verlaagde BAT zelfs prijzen, voor de merken Caballero en Stuyvesant, om in de gunst bij de roker te blijven. Die twee merken werden bij een eerdere ronde accijnsverhoging al 'gedegradeerd' naar het goedkopere segment. Eind 2010 besloot BAT tegen de trend in voortaan een sigaret meer in een pakje te doen, de prijs van Stuyvesant ging ook met 10 cent omlaag.

Kent, ook van BAT, wordt wel net zo duur als Marlboro van Philip Morris. Maar daar wordt aan gesleuteld. ''We proberen in het premiumsegment te innoveren.'' Kent komt voortaan ook in een 'convertible'-variant, met een balletje in de filter. Als daarin geknepen wordt, komt er een mentholsmaakje uit. BAT hoopt de roker zo aan deze duurdere sigaret te binden.

Gram

Bij Pall Mall, dat ook al een tijdje in het lagere segment bivakkeert, is BAT nu ook terughoudend met het verhogen van de prijs. Een pakje van dat merk wordt 'maar' 30 cent duurder. Gauloise, van fabrikant Imperial Tobacco, gaat net als Marlboro 5,20 euro kosten.

De shag van Imperial Tobacco blijft gelijk in prijs, maar wordt weer 2,5 gram lichter. Een pakje Drumshag kost nu 5,50 euro voor 42,5 gram, vanaf 1 maart kost een pakje van 40 gram 5,50 euro. JT International, van Camel, Winston en Benson & Hedges, heeft de nieuwe prijzen nog niet bekendgemaakt.

De grootste prijsverhoging komt voor rekening van L&M, Philip Morris en Chesterfield, die worden 50 cent per pakje duurder. Wie wil hamsteren, moet snel zijn. Volgens BAT liggen de pakjes met de nieuwe prijzen snel na 1 maart in het schap.